خلاصة:
هدف: این مقاله با هدف شفافسازی مفهوم توانمندسازی و تعیین نقش آن در ارتباط بین مدیریت منابع
انسانی و عملکرد نوشته شده است.
طرح / روش شناسی/ رویکرد: بررسی ای از ٢١١ تن از کارمندان ٣٠ هتل مجلل و گران در لیتوانی که
به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط بودند، بهمنظور مطالعهی توانمندسازی سازمانی، به عنوان مجموعه ای از فعالیت های مدیریت منابع انسانی ،(HRM) و ارتباط آن با نگرشها و رفتار کارمند انجام شد.
نتایج: بین توانمندسازی سازمانی به عنوان مجموعه ای از فعالیت های (HRM) و توانمندسازی روانی (روان شناختی) به عنوان یک نگرش کاری، تمایزاتی قائل شده و نقش هر دو در ارتباط بین (HRM) و عملکرد تعریف شده است. توانمندسازی سازمانی بهطور مثبت با توانمندسازی روانی، رضایت شغلی و تعهد موثر
مرتبط شده است. همچنین به این نتیجه رسیدیم که توانمندسازی روانی و تعهد موثر، تاثیر توانمندسازی
سازمانی بر رفتار مشتری گرا را تعدیل می کند.
محدودیت ها/ کاربردهای تحقیق: داده ها از یک صنعت واحد در لیتوانی جمع آوری شدند بنابراین،
تحقیقات بیشتری در دیگر صنایع خدماتی نیاز است تا بتوان کاربرد مدل پیشنهاد شده ی توانمندسازی -
عملکرد را در صنایع دیگر تعمیم بخشید
کاربردهای عملی: در بافت های هتل های مجلل، که کاهش جابجایی کارمند و بهبود کیفیت خدمت،
امری حیاتی است، توانمندسازی سازمانی قادر به بهبود رضایت شغلی کارمند، تعهد، توانمندسازی روانی و
رفتار مشتری گرا است.
اصالت / ارزش: این مقاله، شواهد تجربه ای از تاثیر مثبت راهکارهای مفروض (HRM) کارمند (توانمندسازی سازمانی) بر نتایج عملکرد منابع انسانی- نگرشهای کارمند (توانمندسازی روانی، رضایت شغلی، تعهد موثر) و رفتار مشتریگرا ارائه میدهد. علاوهبراین، نقش توانمندسازی در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد، تعریف و بهطور تجربی آزمون شده است.
ملخص الجهاز:
1. Turnover اصالت / ارزش : اين مقاله ، شواهد تجربه اي از تأثير مثبت راهکارهاي مفروض HRM کارمند (توانمندسازي سازماني) بر نتايج عملکرد منابع انساني- نگرش هاي کارمند (توانمندسازي رواني، رضايت شغلي، تعهد مؤثر) و رفتار مشتريگرا ارائه ميدهد.
اين مقاله ، تأثير توانمندسازي سازماني را به عنوان مجموعه اي از فعاليت هاي HRM بر تعدادي از نتايج عملکرد نيروي انساني مانند توانمندسازي رواني و رفتار مشتريگرا که توجه ي کمتري را در مطالعات پيشين HRM- عملکرد به خود جلب کرده اند، بررسي ميکند.
اين مقاله ، توانمندسازي سازماني را به عنوان يک راهکار HRM، وسيله اي براي بهبود نگرش هاي کارمند (توانمندسازي رواني، رضايت شغلي و تعهدسازماني) و رفتار مشتريگرا در صنعت هتل داري مجلل ليتواني ميداند.
بنابراين ، گزاره اي ايجاد خواهد شد که توانمندسازي سازماني و رواني متمايزند ولي به طور غيررسمي ساختارهاي وابسته هستند جايي که توانمندسازي سازماني، به عنوان مجموعه اي از فعاليت هاي HRM در حکم مقدمه اي براي توانمندسازي رواني فرض ميشوند، يعني نگرش کاري کارمند و نتايج HRM، اين دو نوع توانمندسازي در ادامه به عنوان منطق ارتباط بين HRM و عملکرد تحليل خواهند شد.
(به تصویر صفحه مراجه شود) روش شناسي تحقيق نمونه گيري و جمع آوري داده به منظور آزمون ارتباط بين توانمندسازي سازماني به عنوان مجموعه اي مفروض از راه کارهاي HR، نگرشهاي کاري (توانمندسازي رواني، رضايت شغلي و تعهد مؤثر) و رفتار مشتريگرا، يک بررسي از کارمندان ملي در هتل هاي مجلل (٤ و يا ٥ ستاره ) ليتواني انجام شد.