خلاصة:
خیابان سادهترین جزء و عنصر فرم شهری است. خیابان موجودیتی فیزیکی است که نه تنها ساختمانهایی را که آن را تعریف میکنند بلکه اجتماع نگهدارنده آن را به هم میپیوندد و یکپارچه مینماید. عمدهترین اختلاف نظرها در تفکرات طراحی شهری مربوط به شیوه نگرش به خیابان است. از سویی، فرایند شناخت شهرها بسیار پرهزینه است. این فرایند در کجا و چگونه شروع میشود و به کجا ختم می گردد؟ جواب این پرسشها باید از ریشهها و اجزاء پایهای که یک شهر را تعریف میکنند شکل بگیرد. این تحقیق در تلاش ایجاد یک روش برای شناخت ظرافتهای یکی از این اجزاء پایه یعنی خیابان است که سادهترین و در عین حال مهمترین جزء محسوب میشود. به عبارتی هر تلاش برای فهم معنای خیابان و نقش آن در فرایند ارتباطات و تعاملات انسانی نیاز به درک ماهیت روابط بین انسان و محیطش و همچنین درک نقش خاص خیابان در این روابط دارد. سئوالی که به ذهن میرسد این است که یک خیابان چه موقع خیابان خوبی به شمار میرود؟ وقتی که یک خیابان را بهتر از دیگری بدانیم، آگاهانه یا ناآگاهانه دلایل و توجیه خاصی برای آن میآوریم. ولی آنچه مهم است این است که بتوانیم اظهار نظر کیفی خود را در مورد خیابانهای خوب یا بد تبیین کنیم.
Street is the simplest element of urban form. It is a physical entity, which integrates not only the buildings that define it, but also the community that it sustains. The process of understanding cities is very expansive. Where and how does the process begin, and what does it lead to? Answers to such questions must materialize from the roots, or the basic elements that define a city. The study attempts to develop a methodology to understand the intricacies of one such element of the urban form - the street, the simplest yet most important element. Any attempt to understand the meaning of streets as well as their role in the process of human communication and interaction requires a conception of the nature of the relationship between man and his environment, But, what we are interested in here is to understand what actually makes a good composition of the street. Each of the four fundamental characteristics of a street’s complete physical environment that are essential in any good street, discussed below, and concluded with “quality statements” about the physical characteristics of street environment.
ملخص الجهاز:
کیفیت و تنوع این اجزاء بسیار اهمیت دارد و چهره خیابان کاملا به نحوه ترکیب آنها وابسته است چرا که خیابان غنای بصری خود را از فرم و بافت خود، ساختمان ها و درختان موجود در آن و سایر عوامل مشابه بدست می آورد.
*بیانیه کیفی : تبلیغ خیابانی می تواند به عنوان یکی از بخش های اصلی تنوع بصری خیابان تعبیر شود و مانند عوامل دیگر، تنوع رنگ و جلوه به خیابان اضافه کند و مکانی برنامه ریزی شده را به خود اختصاص دهد.
اتومبیل های پارک شده در راه ها و لبه پیاده روها هم طبق گفته آلن جیکوبز این تفکیک را بوجود می آورند: «باند پارک حاشیه ای خودرو در لبه خیابان نیز می تواند حرکت سواره و پیاده را تفکیک کند ولی توجه به این نکته ضروری است که این ویژگی خصیصه خوبی برای خیابان خوب محسوب نمی شود.
ولی نکته مهم این است که بدانیم افراد به مکان هایی برای گردهمایی و تعامل نیاز دارند که به گفته آلن جیکوبز یکی از کیفیت های سهیم در ایجاد یک خیابان خوب می باشند.
عامل دیگر که مطلوبیت خیابان را در نظر کاربران آن افزایش داده و جریان زندگی را در آن فزونی می بخشد شفافیت جداره خیابان است که سبب می شود خیابان برای عابران جذاب تر گردد و سرزندگی و امنیت آن را افزایش یابد که بر پایه مسائل مطرح و بررسی شده می توان رابطه ای مستقیم بین شفافیت جداره خیابان و تعداد پنجره ها و درهای ساختمان ها در سطح خیابان قائل شد.