خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده کـودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعال 15-7 ساله مراجعه کننده به مراکز روان پزشکی تبریز با عملکرد خانواده کودکان بدون اختلال بیش فعالی در سال 1387 می باشد. این مطالعه از نوع علی ـ مقایسه ای و بر روی 150 خانواده انجام گرفته است. 75 خـانواده کـودکـان مبتلا به ADHD 15-7 ساله، از بین مراجعین کلینیک های روان پزشکی شهر تبریز و 75 خانواده کودکان بدون ADHD از بین دانش آموزان سنین 15-7 ساله تبریز، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (FAD) در مورد آن ها اجرا و داده های بدست آمـده با روش آمـاری t-test دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها تفاوت بین عملکرد خانواده کودکان دارای ADHD با عملکرد خانواده های کودکان بدون ADHD در همه بعدها (یعنی حل مسئله، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، کنترل رفتار، آمیزش عاطفی و عملکرد کلی) را معنادار نشان داد. در میانگین نمرات عملکرد خانواده های کودکان دارای اختلال ADHD در ابعاد یاد شده بزرگتر از میانگین نمرات خانواده های کودکان بدون ADHD بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت عملکرد خانواده گروه ADHD نسبت به گروه کنترل ناسالم تر می باشد.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر با توجه به نقش والدين و عملکرد خانواده در شکل گيري رفتار کودکان ADHD و تشديد يا کاهش علائم مخرب و کمبود مطالعات درماني اختلال ADHD با رويکرد به خانواده، با هدف مقايسه عملکرد خانواده کودکان ADHD با گروه کنترل و بررسي اين فرضيه کلي که بين عملکرد خانواده کودکان ADHD با خانواده کودکان بدون ADHD تفاوت وجود دارد، انجام شد.
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال ششم / شماره ۲۲/ تابستان ٢١٨/۲۱۸/۱۳۸۹ جدول ١: مقايسه عملکرد خانوادههاي کودکان بيش فعال با خانوادههاي کودکان بدون بيش فعالي (به تصویر صفحه مراجعه شود) هم چنين تفاوت بين ميانگين نمرات عملکرد خانوادههاي کودکان بيش فعال و بدون بيش فعال در بعد ارتباط از لحاظ آماري در سطح کمتر از ٠/٠١، يعني با احتمال ٩٩% معنادار است .
نتيجه تحقيق حاضر با نتايج نازکتبار فيروزجايي (١٣٨٤) مبني بر نقش عملکرد خانواده بر سبک مقابله (مسئله مدار و هيجانمدار) با فشار رواني و هم چنين بـا نتايج تحقيق کانوکوان، آر؛ اوراوان، ال (٢٠٠٨) با عنوان مقايسه عملکرد خانوادگي در کودکان بيش فعال و بدون بيش فعال و تفاوت معنادار در بعد حل مسئله بين دو گروه همخوان است .
نتيجه تحقيق حاضر با نتايج تحقيق کانوکوان، آر؛ اوراوان، ال (٢٠٠٨) با عنوان مقايسه عملکرد خانوادگي در کودکان بيش فعال و بدون بيش فعال و تفاوت معنادار در بعد واکنش عاطفي بين دو گروه همخوان است .
Gail Tripp & Elizabeth A, Schaughency & Robyn Langlands & Kelly Mouat 12.