خلاصة:
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه عملکرد خانواده اصلی و کیفیت زندگی است. روش تحقیق از نوع توصیفی است. نمونه مورد مطالعه شامل 317 دانشجو که به روش نمونه گیری خوشه ای از بین کلیه دانشجویان انتخاب شدند. بـرای گردآوری داده ها از پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین اختلال در عملکرد خانواده و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه معکوس وجود دارد (381/0-r= ). بین اختلال در هر یک از ابعاد عملکرد خانواده (عملکرد کلی، حل مشکل، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، کنترل رفتار و آمیزش عاطفی) و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه معکوس وجود دارد (r به ترتیب 369/0-، 272/0-، 251/0-، 32/0-، 247/0-، 328/0-، 29/0-).
به منظور پیش بینی کیفیت زندگی از روی ابعاد عملکرد خانواده از تحلیل رگرسیون گام با گام استفاده شد که نتیجه نشان داد حدود 14درصد از تغییرات کیفیت زندگی در دانشجویان را ابعاد عملکرد کلی و کنترل رفتار تبیین می کنند. برای ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان می توان عملکرد خانواده آن ها را از طریق برنامه های آموزشی و مشاوره ای بهبود بخشید
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه عملکرد خانواده اصلي و کيفيت زندگي در بين دانشجويان The Relationship of Original Family Function and Quality of Life among Students دکتر محمد قمري .
H. Khoshnam مربي دانشکده علوم انساني ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر دريافت مقاله : ٨٩/٧/٢٤ دريافت نسخه اصلاح شده: ٩٠/١/٢٢ پذيرش مقاله : ٩٠/٣/٨ چکيده : هدف تحقيق حاضر تعيين رابطه عملکرد خانواده اصلي و کيفيت زندگي است .
ir فصلنامه خانواده پژوهي/ سال هفتم / شماره ۲۷/ پاييز ٣٤٤/٣٤٤/۱۳۹۰ بين اختلال در هر يک از ابعاد عملکرد خانواده (عملکرد کلي ، حل مشکل ، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي ، کنترل رفتار و آميزش عاطفي ) و کيفيت زندگي دانشجويان رابطه معکوس وجود دارد (r به ترتيب ٠/٣٦٩-، ٠/٢٧٢-، ٠/٢٥١-، ٠/٣٢-، ٠/٢٤٧-،٠٣٢٨-، ٠٢٩-).
عملکرد خانواده، يکي از شاخص هاي مهم تضمين کننده کيفيت زندگي و سلامت رواني خانواده و اعضاي آن است ، هم چنين رابطه منفي آنان به عنوان يکي از مهم ترين عوامل ايجادکننده و نگهدارنده اختلالات روحي و هيجاني افراد مطرح مي شود.
فرضيه دوم تحقيق : بين هر يک از ابعاد عملکرد خانواده (عملکرد کلي ، حل مشکل ، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي ، کنترل رفتار و آميزش عاطفي ) و کيفيت زندگي دانشجويان رابطه وجود دارد.
بر اساس جدول ٢، آزمون معناداري ضرايب همبستگي بدست آمده نشان داد که فرضيه دوم تحقيق تأييد مي شود و مي توان نتيجه گرفت که بين اختلال در هر يک از ابعاد عملکرد خانواده (عملکرد کلي ، حل مشکل ، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي ، کنترل رفتار و آميزش عاطفي ) و کيفيت زندگي دانشجويان رابطه معکوس وجود دارد.