خلاصة:
امروزه نیل به مت تعالی در سازمانها امری است ضروری چرا که
تغیبیر و ققولات پیاپی در بازارهای جهانی » سازمانها را با چالش
های تلفی مواجه موده است . رمز بقاء سازمانها توجه به خواسته
هااو انتظارات مشتریان و ذینفغفعان است .استفاده از مدل های تعالی
یکی از موثرترین روش -<ها در راه کسب تعالی سازمانی است و لذا
سازمانها در استفاده از این مدلها رویکردهای شتلفی دارند؛که
استفاده از مدلهای تعالی موجود و نیز خلق مدلهای تعالی بومی برای
سازمانها با شموعه - ای خاص از ممله این رویکردها می باشد .یکی
از مدلهای تعالی که در دنبای امروزی بسبار پرکاربرد می باشد »
مدل تعالی
مبباشدءکه توسط بنبیاد اروبائی مدیریت کیفبیت ایجاد شده است
سازمانی اورپایی EFQM این مدل بعنوان ابزاری قدرفند
برای سنجش میزان استقرار سبستم ها در سازمانهای تلف به کار
گرفته می شوند مدلهای سر آمدی کسب وکار پاسخبیست به این سوال
که سازمان برتر چگونه سازمانی است » چه اهدافی دارد و چه
معیارهایی بر آن حاکم است ؟
را در اجرای برنامه های هبود در مقاطع تلف مورد خود ارزیابی
قرار میدهد » بلکه می تواند عملکرد خود را با سایر سازمانها و
در EFQM جوایزی را درسطح منطقه ای و ملی بدست آورده اند که
حال حاضر عمده سازمانهای بزرگ با اتکا بر مدل
در این مقاله مبانی و اصول مدل تعالی و نیز اجزاء آن توصیف و
تشریح مبیگردد.
ملخص الجهاز:
مدلهای سرآمدی کسب وکار پاسخیست به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است ، چه اهدافی دارد و چه معیارهایی بر آن حاکم است ؟ با به کارگیری این مدل ها ،سازمان ضمن آنکه میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف مورد خود ارزیابی قرار میدهد ، بلکه می تواند عملکرد خود را با سایر سازمانها و به خصوص با بهترین آنها مقایسه کند.
اهداف مدل تعالی سازمانی : این مدل ، بعنوان یک ابزار علمی قوی دارای اهدافی به شرح ذیل است : ابزاری جهت خودارزیابی به منظور تعین موقعیت سازمانها در مسیر تعالی و کمک به درک فاصله بین اهداف و واقعیتها، راهی برای یافتن و آشنائی با تجارب موفق سازمانهای دیگر،ساختاری برای سیستم مدیریتی سازمان ،ایجاد تعادل بین ذینغعان مختلف ،تشویق یادگیری از بهینه کاوی های داخلی و خارجی ،راهنمائی برای شناسائی حوزه های قابل بهبود،درک محرکهائی که موجب نتایج کسب و کار می شوند ومبنائی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک مفاهیم بنیادی سرآمدی ،٨ مفهوم کیفی هستند که اساس و پایه برنامه ریزی و استقرار مفاهیم بنیادین EFQM نظام های کیفیت را تشکیل می دهند و بدون توجه به نوع و حجم فعالیت و اندازه سازمانها ، برای همه آنها قابل استفاده می باشند .