خلاصة:
طراحی کلاس های آزمایشگاهی برای تدریس سرفصلهای درسی رشته اقتصاد چند سالی است که در دستور کار دانشکدههای اقتصاد دانشگاههای معتبر جهان قرار گرفته است. استفاده از آزمایشگاههای اقتصاد در جهان باعث شده است دانشجویان با تجربههای عملی در تدریس مفاهیم کلیدی اقتصادی روبرو شوند. کلاسهای آزمایشگاهی سعی در اثبات این مسئله دارند که اگر مباحث درسی رشته اقتصاد از حالت صرفا شفاهی و تئوریک به حالت تئوریک-کارگاهی تبدیل شوند، شاهد افزایش توانایی دانشجویان در رویاوریی با شرایط اقتصادی مختلف خواهیم بود و این مهم، گامی بزرگ در مسیر انتقال ساده و کاربردی مفاهیم خواهد بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوی به بررسی این مسئله می پردازد که "چگونه اقتصاد آزمایشگاهی میتواند با برگزاری کلاسهای آزمایشگاهی به توسعه نظام آموزشی رشته اقتصاد کمک کند". همچنین در صحنه آزمایشگاه، الگویی بومی سازی شده برای دانشجویان مقطع کارشناسی اقتصاد در کشور در جهت تدریس مفهوم مشارکت داوطلبانه و سواری مجانی طراحی و ارائه گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تجربه های موفق آموزشی در کشورهای پیشرفته نشان می دهدکه برگزاری کلاس های آزمایشگاهی علاوه بر تاثیرگذاری مثبت در افزایش فهم و یادگیری دانشجویان، سبب تربیت مدیران وکارشناسان خبره اقتصادی خواهد بود که قبل از ورود به بدنه حقیقی اقتصاد با مباحث علمی این رشته به صورت عملی ارتباط برقرار کردهاند و بدین ترتیب هزینههای ناشی از آموزشهای ضمن خدمت در سازمان های دولتی و غیر دولتی به شکل چشم گیری کاهش می یابد. این فرآیند میتواند در توسعه نظام آموزشی اقتصاد در کشور موثر واقع شود.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش حاکی از آن است که تجربه های موفق آموزشی در کشورهای پیشرفته نشان می دهدکه برگزاری کلاس های آزمایشگاهی علاوه بر تأثیرگذاری مثبت در افزایش فهم و یادگیری دانشجویان ، سبب تربیت مدیران وکارشناسان خبره اقتصادی خواهد بود که قبل از ورود به بدنه حقیقی اقتصاد با مباحث علمی این رشته به صورت عملی ارتباط برقرار کرده اند و بدین ترتیب هزینه های ناشی از آموزش های ضمن خدمت در سازمان های دولتی و غیر دولتی به شکل چشم گیری کاهش مییابد.
در ادامه به بررسی مهمترین مطالعات انجام گرفته که درصدد توسعه تدریس پویا و قابل درک مباحث علم اقتصاد با بکارگیری اقتصاد آزمایشگاهی برآمده اند، پرداخته میشود: هولت ٢ (١٩٩٩) در مقاله خود با عنوان " آموزش اقتصاد با استفاده آزمایش های کلاسی" با ارائه آزمون های آزمایشگاهی، دانشجویان دوره کارشناسی را در محیط یادگیری جدیدی قرار داده و منجر به ایجاد فضای چالشی برای فراگیری مباحث درسی رشته اقتصاد در بین دانشجویان شد.
مطالعه پژوهش های خارجی صورت گرفته نشان میدهد با توجه به اهمیت ساختار نظام آموزشی به عنوان ارائه دهنده اصلی محتوای نظری سرفصل های رشته اقتصاد و تربیت کننده پژوهشگران و محققین اقتصادی که اداره کنندگان آینده تشکیلات اقتصادی یک کشور محسوب میشوند، استفاده از روش هایی پویا و امتحان شده مانند اقتصاد آزمایشگاهی که بتواند مفاهیم کلیدی اقتصاد را بصورت قابل فهم تر و کاربردی تر به دانشجویان بیاموزد، در تدریس مباحث علم اقتصاد در مقاطع مختلف تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در سال های اخیر اقبال بسیار زیادی نسبت به تدریس دروس این رشته در قالب کلاس های آزمایشگاهی صورت گرفته است .