خلاصة:
حاضر باهدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی خریداران موادغذایی فروشگاهای اتکا (مطالعه موردی: استان هرمزگان) انجام گرفته است. در این تحقیق باتعیین نقش کیفیت ارائه خدمات، بسته بندی موادغذایی، چیدمان محصولات،توجه به موقعیت مکانی فروشگاه، پیشنهاداتی جهت بهبود و پیشبرد رضایتمندی مشتریان ارائه گردیده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از منظر روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی، با نمونه 100نفری از خریداران محصولات غذایی بوده و داده های دسته بندی شده از طریق ابزار اصلی (پرسش نامه) با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح اطمینان 95 درصدمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بمنظور بررسی فرضیات با توجه به رتبه ای و غیرمستقل متغیرهای فرضیات نسبت به هم، جهت پیش بینی و تعیین میزان ارتباط خطی بین آنها ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون و به منظو ربررسی تفاوت در دیدگاه های پاسخگویان براساس مولفه های جمعیت شناختی، از آزمون مقایسه میانگین دوجامعه و آزمون مقایسه میانگین چند جامعه استفاده شده است. نتایج حاصل، حاکی ازآن است که در میان متغیرهای جمعیت شناختی سن و وضعیت شغلی پاسخگویان، در زمره متغیرهای معنادار قرار داشته و در نهایت از نظر خریداران محصولات غذایی فروشگاه، بسته بندی، کیفیت ارائه خدمات، چیدمان وخصوصا موقعیت مکانی فروشگاه از تاثیرگذاری قابل توجهی بر رفتار خرید و رضایتمندی مشتریان برخوردار می باشند.
ملخص الجهاز:
فیروزیان، محمود، حسنقلیپور، طهمورث، استیری، مهرداد.
Aziz Ahmed, Naser Ahmed and Ahmed Salman, “Critical Issues in Packaged Food Business”, British Food Journal, Vol. 107 No. 10, and pp: 76-82.
M, "The in fluence of employee organizenchip behavior on customer loyalty “, International Journal of Service Industry Management, vol.
, " the relationship of customer satisfaction, customer loyalty and profitability: an empirical study “, International of Service industries Management, vol.
, “Packaging, Marketing Logistics and the Environment: Is There Trade-offs?” International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 26 No. 6, pp: 60-72.
بنابراین تدوین استانداردهای راجع به کالاهای مختلف و ارائه معیارهایی برای تولید و عرضه محصولات دارای کیفیت مناسب، ایمنی لازم و متناسب با انتظارات مصرفکنندگان اهمیت خاصی دارد و استاندارد کردن کالاها باید از زوایای گوناگون مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به مقررداشتن الزام قانونی ذکر شده در این ماده نسبت به استفاده از علامت استاندارد، طبق ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد، در صورت عدم رعایت این الزام از سوی عرضهکنندگان کالا و تولیدکنندگان، متخلفان در پی اعلام تخلف مزبور با پیگیری سازمان ملی استاندارد، حسب مورد در دادگاههای صالح قابل تعقیب خواهند بود و پس از رسیدگی به موضوع، حکم قانونی صادر شده نسبت به متخلفان اجرا خواهد شد.
از این رو پیش از تصویب قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان این موضوع در قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371 مورد توجه قرار گرفته بود و ماده 9 این قانون توزیع و فروش کالاهای مشمول استاندارد اجباری بدون علامت استاندارد ایران را ممنوع نموده و مقرر داشته بود خاطی حسب مورد، با رعایت شرایط جرم به مجازاتهای تعیین شده در همان ماده محکوم خواهد شد.