خلاصة:
این مقاله به موضوع تدوین استراتژی افقی میپردازد که یکی از بخشهای ضروری استراتژی سطح بنگاه میباشد و مبنای آن اشتراک منابع میان کسبوکارها است؛ از اینرو در این تحقیق به منظور تسهیل اتخاذ تصمیمات استراتژیک در سطح بنگاه، مدلی برای ارزیابی فرصتهای اشتراک منابع میان کسبوکارها طراحی شد. در راستای هدف مذکور برای طراحی یک مدل جامع، مرور ادبیات تقریبا جامعی صورت گرفت که متغیرهای استخراج شده از مرور ادبیات و استفاده از تجربه خبرگان صنعت برای تعیین رابطه میان آنها در قالب رویکرد پویاییشناسی سیستم منجر به ایجاد یک مدل پویا برای ارزیابی اشتراک منابع شد. این مدل شامل عوامل تأثیرگذار بر فرایند اشتراک منابع و تعاملات میان آنها است که پویاییهای میان این عوامل را در طول زمان نشان میدهد. اعتبار مدل با انجام آزمونهای اعتبارسنجی در رویکرد پویاییشناسی سیستم و با استفاده از شبیهسازیهای کامپیوتری، مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس نتایج بدست آمده اعتبار مدل برای استفاده در تصمیمگیریهای مرتبط با اشتراک منابع در شرکتهای چند کسبوکاره تأیید شد.
ملخص الجهاز:
آنچه از جستجو در ادبیات مربوط به موضوع تدوین استراتژی در سطح بنگاه برمیآید این است که ابزار و مدل مناسبی برای ارزیابی اشتراک منابع میان کسبوکارها و تدوین استراتژی افقیHorizontal strategy در بنگاهها وجود ندارد؛ و با توجه به گفته پورتر (1985) که «بدون استراتژی افقی هیچ منطق قانعکنندهای برای وجود یک شرکت متنوعسازی شده وجود ندارد»، اهمیت این موضوع از اینجا ناشی میشود که کسبوکارهای یک بنگاه باید قادر باشند تا با شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهایی که عضوی از کسبوکارهای یک بنگاه بودن برای آنها ایجاد میکند، ارزشی بیشتر از حالتی که میتوانستند به طور مستقل فعالیت کنند، خلق نمایند.
همانطوری که در شکل 1 نشان داده شده است روابط متقابل میان کسبوکارهای یک شرکت چند کسبوکاره میتواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای کسبوکارها از طریق تأثیر بر هزینه، کیفیت، نوآوری و انعطافپذیری آنها گردد؛ این روابط متقابل که میتواند در قالب روابط متقابل محسوس یعنی انجام مشترک فعالیتها و یا روابط متقابل نامحسوس یعنی به اشتراک گذاشتن مهارتها یا دانش فنی میان کسبوکارها باشد با تأثیرگذاری بر ابعاد مزیت رقابتی میتواند منجر به افزایش تمایز یا پایین آوردن هزینه کسبوکارها و در نتیجه آن ایجاد ارزش و افزایش سودآوری کسبوکارهای مربوطه گردد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 13: رفتار سودآوری بنگاه در اشتراک منابع محسوس با سطوح مختلف مرتبط بودن استراتژی ها در حالت سوم که در خروجی مدل سناریو 1-3 نامگذاری شده است، متغیرهای اهرمی سناریو، سطح فرهنگ مشترک، استانداردهای مشترک و انتقال اطلاعات لازم برای هماهنگی میان کسبوکارها کسبوکارهایی که اقدام به اشتراک منابع نامحسوس نمودهاند، است.