خلاصة:
از آنجایی که هدف اصلی تحقیق، فراتحلیل مطالعات اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد تحصیلی در ایران بود، لذا برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد تحصیلی استفاده شد. از بین جامعه آماری تحقیق در بازه زمانی 1389 تا 1396، تعداد 211 مورد تحقیق یافت شد که از این تعداد، براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند مبتنی بر دو معیار« تحقیقات میدانی و ملاک های درون تحلیلی»، 20 سند پژوهشی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای تحلیل داده های اولیه تحقیق، با استفاده از نرم افزارSPSS19، از چک لیست فراتحلیل مبتنی بر روش ساختاریافته و برای تفسیر نتایج نهایی تحقیق نیز، از مدل کوهنی استفاده شد. نتیجه نهایی تحقیق نیز نشان داد که بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد؛ چرا که میزان اندازه اثر واقعی به دست آمده در باب رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد تحصیلی684/ 0 بوده که این مقدار، براساس مدل تفسیر کوهنی، بالاتر از حد متوسط(5/ 0) بوده که این امر نشان از تایید تاثیرات واقعی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد تحصیلی دارد. به عبارتی، نتیجه نهایی تحقیق نشان داد، اگر ابعاد، مولفه ها و شاخص های تشکیل دهنده یادگیری ترکیبی، به خوبی نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و بازخورد بگیرند؛ می تواند به عنوان یک رویکرد منطقی و منعطف، بر بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان تاثیر فراوان داشته باشد.
ملخص الجهاز:
با این بیان ، از آنجایی که هدف اصلی تحقیق ، فراتحلیل مطالعات اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد تحصیلی در ایران بود و از سوی دیگر، اکثر تحقیقات انجام شده در ایران از جمله تحقیقات جوادی و باغچه سرا (١٣٩٥)، شاهویرن و همکاران (١٣٩٥)، کاظم پور (١٣٩٥)، مهربان (١٣٩٥)، روحی؛ جهانیان ، قلی نیا و عباس زاده (١٣٩٥)، خشکاب (١٣٩٤)، کوشانیا و امیر تیموری (١٣٩٤)، محمودی؛ مقدسی و رضازاده (١٣٩٥)، احمدی و نخستین روحی (١٣٩٣)، عبدلی؛ امیر تیموری، مرادی و مهروز (١٣٩٣)، عجم و همکاران (١٣٩٢)، ایزدی (١٢٩٢)، مرادی مخلص ؛ مختاباد و رشیدی (١٣٩٢)، صالحی و سالاری (١٣٩١)، سیدی و یعقوبی (١٣٩١)، شاهولی؛ مرعشی و فلاحی (١٣٩١) و زارعی و طوفانی نژاد (١٣٩٠) رابطه مثبت بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد تحصیلی را مورد تائید قرار داده اند.
نمونه تحقیقات واجد شرایط برای ورود به فراتحلیل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ۶۴ سؤال اول تحقیق مربوط به وجود رابطه مثبت بین رویکرد یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد تحصیلی است .
Studying the Role of Students' Educational Motivation and Computer Skills in Their Viewpoint on Combined Learning Approach.
Combined Learning A New Approach to Entrepreneurship Education and Development in Organizations.
The Effect of Combined Art Education in Math on Students' Learning and Creativity.
Combined learning system as a new approach to education, Quarterly Journal of Science and Technology Discourse, 1 (5), 191-214.
The Effectiveness of Combined Electronic Learning System in Teaching Nursing and Midwifery Students of Tehran University of Medical Sciences.
Combined learning: A New Approach to the Educational System.