خلاصة:
مقدمه و هدف: بروز و تثبیت سبک زندگی سالم در میان قشر جوان، به ویژه دانشجویان یکی از اهدافی است که تامین کننده سلامت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان دانشگاه های شهر قزوین بود . روش شناسی: نوع مطالعه توصیفی-تحلیلی است که به روش مقطعی در بین دانشجویان دانشگاه های شهر قزوین در سال 1394 انجام شد. پرسشنامه شیوه زندگی ارتقاء دهنده سلامت بر اساس الگوی ارتقاء سلامت پندر استفاده شد. این پرسشنامه شامل 26 سوال و سه زیرمجموعه است. رفتارهای ارتقا سلامت شامل مجموعه های احساس سلامت در قبال سلامت فردی، فعالیت بدنی، عادات غذایی است. تعداد نمونهها بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه کوکران 365 محاسبه شد. از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و توکی به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: یافتههای تحقیق در خصوص امتیاز کلی حاصله نشان داد میانگین نمره سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بین 78 - 50 به دست آمد که نشاندهنده وضعیت متوسط است. نتایج نشان داد بیماری جسمی و مصرف سیگار میتواند، احساس مسئولیت در برابر سلامت را دچار افت کند. این در حالی بود که عواملی همچون تاهل، بیماری جسمی، و بیماری روانی، بر رفتار فعالیت بدنی دانشجویان به شکل منفی اثرگذار بود. در خصوص شاخص عادات غذایی نشان داده شد که، زنان از عادات غذایی مطلوبتری در راستای حفظ سلامت برخوردارند و مصرف سیگار میتواند رفتار سلامت غذایی را دچار مشکل سازد، محل زندگی تاثیر بر احساس مسئولیت در برابر سلامت و قعالیت بدنی ندارد این در حالی است که رفتار عادات غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که وضعیت سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشگاه های استان قزوین متوسط است. بنابراین نیاز به برنامه ریزی های دقیقتر جهت بهبود وضعیت سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در این دانشجویان احساس می شود.
ملخص الجهاز:
نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد که وضعیت سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشگاه های استان قزوین متوسط است .
بنابرین تشخیص رفتارهای سلامت دانشجویان از طریق ارزیابی سبک زندگی و رفتار سلامت به منظور برنامه ریزی، جهت ارتقای سطح سلامت آن ها امری ضروری است ، زیرا شواهد نشان می دهند، درصورتیکه فرد به طور معمول و به نحو صحیح فعالیت های ارتقاء دهنده سلامتی را انجام دهد، شیوه زندگی بهتری خواهد داشت (١).
همچنین جنسیت ، از متغیرهای تاثیرگذار بر میزان فعالیت بدنی و نوع عادات غذایی است که آگاهی از این تفاوت ها میتواند در برنامه های ارتقاء سلامت اثرگذار باشد.
از یک طرف آگاهی از وضع موجود به تصمیم گیریهای مسئولین حوزه سلامت دانشجویان کمک مینماید در صورتی که فاصله قابل ملاحظه ای بین وضعیت سلامت فرد و برنامه های ارتقاء سلامت وجود داشته باشد و این اختلاف مورد توجه مسئولان قرار نگیرد در تصمیم گیریها و سیاست گذاریهای سلامت اشکال ایجاد خواهد شد، از سوی دیگر ایجاد چشم انداز کیفیت زندگی، محرکی قوی برای ایجاد تغییر نگرش در شیوه زندگی است به نحوی که او را به اتخاذ فعالیت بدنی هدایت میکند.
تشخیص رفتارهای سلامت دانشجویان از طریق ارزیابی سبک زندگی و رفتار سلامت به منظور برنامه ریزی، جهت ارتقای سطح سلامت آن ها امری ضروری است ، زیرا شواهد نشان میدهند، درصورتیکه فرد به طور معمول و به نحو صحیح فعالیت های ارتقاء دهنده سلامتی را انجام دهد، شیوه زندگی بهتری خواهد داشت .
"Study of Health- promotion behaviors among university of medical science students".