خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی نقش تعدیلی افسردگی و اهمالکاری در تاثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی–انطباقی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع رابطهای بود. نمونه پژوهش شامل 288 نفر از دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر نوشهر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامههای خوددلسوزی (نف، 2003)، افسردگی (بک، 1968)، اهمالکاری (تاکمن، 1991) و عملکرد اجتماعی-انطباقی (اسپنس و همکاران، 2002) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد نتایج نشان داد، خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی تاثیر معنادار ندارد. افسردگی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی تاثیر معنادار دارد و اهمالکاری بر عملکرد اجتماعی- انطباقی تاثیر معنادار دارد (05/ 0 >P ). نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که افسردگی و اهمالکاری نقش تعدیلی در تاثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی-انطباقی دارد. بنابراین میتوان بیان کرد که با کاهش نشانههای افسردگی و اهمالکاری میتوان عملکرد اجتماعی- انطباقی دانشآموزان را بهبود بخشید.
ملخص الجهاز:
نقش تعدیلی افسردگی و اهمالکاری در تأثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی– انطباقی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دکتر رضا گلپور استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران.
واژههای کلیدی: خوددلسوزی، افسردگی، اهمالکاری، عملکرد اجتماعی انطباقی، دانشآموزان پسر مقطع متوسطه The moderating role of depression and procrastination in the effects of self-compassion on adaptive social functioning in high school students Reza Golpoor.
Abstract The main purpose of this research was to study the moderating role of depression and procrastination in the effects OF self-compassion on adaptive social functioning in high school students.
In this research a set of questionnaires were used namely, Inventory of self compassion, depression, procrastination and adaptive and social performance.
Results of hierarchical regression showed that Depression and procrastination had a moderating role in the effect of self-compassion on social-adaptive performance.
Keywords: self- compassion,depression, procrastination, adaptive social performance and male high school students مقدمه عملکرد انطباقی و اجتماعی شامل رفتارهایی است که موجب سازگاری فرد در مواجهه با تغییرات، انتقال آموختهها از یک تکلیف به تکلیف دیگر و همچنین رویارویی با الزامات کاری جدید میشود (برنز و فری من1،2010).
بنابراین با توجه به گسترش مفهوم خوددلسوزی و فراگیر بودن تأثیر افسردگی و اهمالکاری بر رفتارهای اجتماعی، انطباقی و غیر انطباقی در زندگی دانشآموزان، پژوهش حاضر درصدد آزمون مدل مفهومی زیر درزمینة عملکرد اجتماعی انطباقی بوده است.
فرضیة چهارم پژوهش مبنی بر این بود که افسردگی در تأثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی-انطباقی نقش تعدیلکننده ایفا میکند.
(In Press)Self-compassion weakens the association between hot flushes and night sweats and daily life functioning and depression,Journal of Maturitas.