خلاصة:
پژوهش با هدف بررسی نقش میانجیگری مهارتهای مطالعه در تأثیر خودکارآمدی تحصیلی، باورهای معرفتشناختی و اضطراب تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطه اول شهر ارومیه در سالتحصیلی 95-94 انجام گرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و از نوع معادلات ساختاری بود. کلیة دانشآموزان دورة متوسطه اول شهر ارومیه در سالتحصیلی 95-94 جامعة آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود و برای تعیین حجم نمونه، برای هر زیرمتغیر 20 نمونه در نظر گرفته شد و در کل 350 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک، هیکس و رایان، 1997)، مقیاس باورهای معرفتشناختی (شومر، 1990)، مقیاس اضطراب تحصیلی (آلپرت و هابر، 1960)، مقیاس مهارتهای مطالعه (کانگاس، 2009) و برای سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از میانگین نمرات دانشآموزان در نیمسال اول سالتحصیلی 95-94 استفاده شد. در مطالعة حاضر، بهمنظور آزمون رابطة ساختاری خودکارآمدی تحصیلی، باورهای معرفتشناختی، اضطراب تحصیلی و مهارتهای مطالعه با عملکرد تحصیلی از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای مطالعه، اثر مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان میگذارند (01/0<P). همچنین یافتهها نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و باورهای معرفتشناختی با واسطه مهارتهای مطالعه، اثر غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان میگذارند (01/0<P).
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: مهارتهای مطالعه، خودکارآمدی تحصیلی، باورهای معرفتشناختی، اضطراب تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان دورة متوسطه The Mediating Role of Study Skills in the Effect of Academic Self-Efficacy, Epistemological Beliefs and Academic Anxiety on Academic Performance of Middle School Students Tohid Ashrafzade.
Abstract This study examined the mediating role of study skills in the effect ofacademic self-efficacy, epistemological beliefs and academic anxiety on academic performance of first middle school students Orumieh city in the academic year 2015-2016.
The instruments were: Academic Self-Efficacy Scale (Patrick, Hicks & Ryan, 1997), Epistemological Beliefs Scale (Schommer, 1991), Academic Anxiety Scale (Alpert & Haber, 1960), Study Skills Scale (Congos, 2009) and to measure academic performance of students the grade point average in the first academic semester 2015-2016 was used.
Structural equation modeling was used to assess the structural effects of academic self-efficacy, epistemological beliefs, academic anxiety and study skills onacademic performance.
Also the results revealed that academic self-efficacy and epistemological beliefs indirectly and through study skills affect the academic performance of students (p<0/01).
Keywords: study skills, academic self-efficacy, epistemological beliefs, academic anxiety, academic performance, middle school students.
عملکرد تحصیلی دانشآموزان تحت تأثیر عوامل متعددی است که ازجمله این عوامل میتوان به مهارتهای مطالعه2، خودکارآمدی تحصیلی3، باورهای معرفتشناختی4 و اضطراب تحصیلی5 اشاره کرد (نیل و کریستنسن6، 2009؛ فای، رینالدو، کروز، بیگلی و آدامز7، 2017؛ استول، لاگتنبرگ، ونسینک، هوجیگن، باکستل8 و همکاران، 2017؛ شن9، 2018).
درمجموع بر اساس مبانی پژوهشی ارائه شده، هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش میانجیگری مهارتهای مطالعه در تأثیر خودکارآمدی تحصیلی، باورهای معرفتشناختی و اضطراب تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان است.