خلاصة:
این پژوهش «تاثیرعوامل اجتماعی بر روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر 20 تا 26 سال» در دانشگاه های دولتی شهر تهران را در سال 1395 مطالعه می کند. چارچوب نظری تئوریهای «دگرگونی ارزشی اینگلهارت، رشدیافتگی سنی بنگستون، جهانی شدن گیدنز، تجربه نسلی مانهایم، تغییر در فرآیند جامعهپذیری مک لوهان» می باشد. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری 11406 نفر است. اطلاعات از میان نمونه ۳۸۲ نفری جمع آوری شد. ضریب تعیین تعدیل یافته (R2=0.527 ) نشان می دهد متغیرهای وارد شده به معادله 52 درصد از واریانس تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نمایند. ضرایب تاثیر مدل تبیین کننده روابط نسلی نشان از معناداری متغیرهای «سبک زندگی، معاشرت با گروه همسالان، ارتباط و تعامل درون خانواده» در معادله رگرسیون دارد. براساس ضرایب تحلیل مسیر نیز، سبک زندگی با ضریب کل 0.574 و ارتباط و تعامل درون خانواده با ضریب کل 0.478 بیشترین تاثیر بر متغیر روابط نسلی را نشان می دهند. یافته های کلی نشان می دهد در تبیین تفاوت بین نسلها در سطح خرد در ویژگی شخصیتی دختران جوان و در سطح میانی به لحاظ جامعهپذیری و تعلیم و تربیت دگرگونی بوجود آمده و دختران جوان نسل تغییرطلب هستند و خانواده در مدیریت و کاهش تضاد نسلی نقش مداخلهگری دارد.
ملخص الجهاز:
ازاینرو، پژوهش حاضر از این نظر بدیع است که پژوهشگر با بهرهگیری از چهارچوب نظری مناسب از پنجرۀ نگاه دختران دانشجوی جوان به مطالعۀ معنای تفاوت نسلی و نوع و تیپشناسی آن میپردازد و ضمن آشنایی با دیدگاه دانشجویان دختر نوع، روابط نسلی در جامعۀ نمونه را شناسایی و میزان اثرگذاری عوامل اجتماعی بر روابط نسلی را سنجیده و مشخص میکند که چه شاخصهای اجتماعی بیشترین تأثیر را در روابط نسلی دارند.
معناداری رابطه بین محل زندگی و روابط نسلی ـ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ـ بین ارتباط و تعامل درون خانواده با روابط نسلی رابطۀ معنادار دارد.
نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که مقدار همبستگی بین دو متغیر ارتباط و تعامل درون خانواده و روابط نسلی 0.
ضرایب تأثیر مدل تبیین کنندۀ روابط نسلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ضرایب تأثیر مدل تبیینکنندۀ روابط نسلی نیز نشان میدهد که ازمیان 5 متغیر واردشده به معادلۀ رگرسیون سه متغیر سبک زندگی، معاشرت با گروه همسالان، ارتباط و تعامل درون خانواده رابطۀ معنیداری در معادله یافتند و متغیرهای پایگاه اجتماعی والدین و محل زندگی رابطۀ معنیداری در معادله ندارند.
باعنایتبه مطالب مذکور و همچنین ازآنجاکه دختران جوان تربیتکنندگان نسل فردا هستند، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل اجتماعی، با شاخصهای سبک زندگی و معاشرت با گروه همسالان و ارتباط و تعامل درون خانواده، در روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر انجام گرفته است.
براساس نتایج رگرسیون چندمتغیره، مشاهده شد که بالاترین میزان اثرگذاری بر متغیر روابط نسلی ازسوی متغیرهای سبک زندگی و ارتباط و تعامل درون خانواده است.