خلاصة:
امروزه رویکرد فرارشتهای در کانون توجه بسیاری از رشته ها بویژه برنامه درسی قرار گرفته است. مطالعات فرارشته ای، رویکردی جامع برای فائق آمدن بر دشوارهای برنامه درسی رشته ای و مواجهه با پیجیدگی های زندگانی بشر در عصر جدید است.در عین حال، تجلی این رویکرد در قلمروی برنامه درسی با چالش های فلسفی و پداگوژیکی، مسائل و مسئولیتهای موثر بر فرآیند تدریس، مسائل و مسئولیتهای موثر بر دانشجویان، مسائل و مسئولیتهای موثر بر طراحی دروس، مواجه است. در این مقاله بانظربه مواضع مختلف در خصوص رویکرد فرارشته ای، به این چالش ها پاسخ داده شده است و بنابراین مبانی معرفت شناختی، ، چارچوب مفهومی و مدل برنامه درسی فرارشته ای مبتنی بر تحلیل لایه ای علی آموزشی، برگرفته از نظریه رئالیسم انتقادی باسکار، تبیین شده است. در پایان خاطرنشان شده است که فرارشتهای در عرصه برنامه درسی، متضمن طیفی از تعدیلها و تطبیقهای نهادی است که در چارچوب مجموعههای فعلی آموزشی بهسادگی قابل انطباق و سازواری نیستند. بنابراین بر اساس مبادی فلسفی، معرفت شناختی و پداگوژیکی، مفهوم پردازی تازه ای از برنامه درسی فرارشته ای و دلالت های آموزشی آن ارائه شد.
ملخص الجهاز:
"برنامه درسي فرارشته اي" مبتني بر تحليل لايه اي علّي: مفروضه هاي فلسفي، دلالت ها و مدلي براي آموزش Transdisciplinary Curriculum Inspired by the Causal Layered Analysis: Philosophical Assumptions, Implications and a Pedagogical Model تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/٥/٦، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٦/٧/٢١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/١٠/١٩ امين بابادي ١، دکتر بختيار شعباني ورکي ٢، دکتر مقصود Amin Babadi.
It is an integral and اي، رويکردي جامع براي فائق آمدن بر دشوارهاي برنامه درسي holistic approach which offers curriculum specialistsرشته اي و مواجهه با پيجيدگي هاي زندگاني بشر در عصر جديد with an occasion to overcome the disciplinary limitsand to celebrate and respect the complexity in human است .
In this paper, with regard to diverse بانظربه مواضع مختلف در خصوص رويکرد فرارشته اي، به اين approaches to the transdisciplinary we answer theچالش ها پاسخ داده شده است و بنابراين مباني معرفت شناختي، ، challenges and so, epistemological assumptions, theچارچوب مفهومي و مدل برنامه درسي فرارشته اي مبتني بر تحليل conceptual framework, and the model for curriculumdevelopment inspired by the causal layered analysis, لايه اي علي آموزشي، برگرفته از نظريه رئاليسم انتقادي باسکار، based on Bhaskar's theory of critical realism, has beenتبيين شده است .
چکيده : کلمات کليدي: برنامه درسي، لايه هاي علي آموزش ، رويکرد رشته اي، تکثر رشته اي، ، فرارشته اي layered causal curriculum, Keywords: pedagogy,pluri-disciplinary, transdisciplinary ١ .
از جمله منابعي که اين مفهوم را به صورت مستقل و به عنوان جايگزيني براي گونه هاي مختلف همکاري رشته اي مورد استفاده قرار داده است ، مي توان به "کتاب راهنما پژوهش فرارشته اي ١" (٢٠٠٨) اشاره کرد.