خلاصة:
هدف پژوهش حاضر،تبیین اهداف و محتوای برنامه درسی آینده بر اساس چشماندازها و رسالتهای آموزش عالی ایران در افق 1404 است. روش تحقیق، ترکیبی( کیفی و کمی) است. جامعه آماری پژوهش حاضر، منابع بالادستی، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور، و نیز اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بودهاند. دربخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، و برای جمعآوری دادهها از تحلیل محتوای کیفی منابع بالادستی، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی منابع بالادستی نشان داد جهتگیری هایی که منابع بالادستی نسبت به علم و فناوری به عنوان چشمانداز و رسالت داشتهاند، جامعنگرانه و با مدنظر قرار دادن توسعه ملی صورت گرفته است و میتوان آنها در سه مقوله آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی و تحلیل قرار داد. نتایج حاصل از مصاحبهها نیز نشان داد که توجه به جامعه باید به عنوان مهمترین موضوع در تدوین اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش عالی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، اولویتبندی اهداف و محتوای برنامه درسی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری نشان داد که در مولفه هدف « آموزش حقوق شهروندی» و در محتوا « توجه به نیازهای فرهنگی جامعه» به عنوان عاملهای دارای اولویت نخست شناخته شدهاند. در مجموع بر اساس یافتههای پژوهش، می توان گفت که رویکرد و دغدغه اصلی برنامه درسی آینده آموزش عالی ایران، جامعه محوری است.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از مصاحبه ها provided upstream resources to science and technology asa vision and mission have been comprehensive and with نيز نشان داد که توجه به جامعه بايد به عنوان مهمترين موضوع در تدوين consideration of national development, and can also beاهداف و محتواي برنامه درسي آموزش عالي در نظر گرفته شود.
The results of the interviews also اين ، اولويت بندي اهداف و محتواي برنامه درسي توسط اعضاي هيات علمي revealed that focusing on the society should be the mostو دانشجويان دکتري نشان داد که در مولفه هدف « آموزش حقوق important issue in the development of the goal andشهروندي» و در محتوا « توجه به نيازهاي فرهنگي جامعه » به عنوان عامل – content of the curriculum of higher education.
در مجموع بر اساس يافته هاي citizenship rights"goals and contents indicated that پژوهش ، مي توان گفت که رويکرد و دغدغه اصلي برنامه درسي آينده attending to the cultural needs" are"education" and آموزش عالي ايران ، جامعه محوري است .
از اين جامعه آماري ، به طور هدفمند با مصاحبه نيمه ساختاريافته با ١٤ نفر در زمينه اهداف و محتواي برنامه درسي آينده در راستاي تحقق چشم اندازها و رسالت هاي آموزش عالي ايران ، اشباع نظري در داده ها حاصل گرديد.
اولويت بندي محتواي برنامه درسي آينده آموزش عالي نيز نشان داد که برآورده نمودن انتظارات فرهنگي جامعه به عنوان اولويت نخست از سوي اعضاي هيات علمي و دانشجويان دکتري شناخته شده است .