خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی برای فدراسیون ورزش های همگانی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع کمی - کیفی که از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را، اعضای هیئت رئیسه و شورای راهبردی فدراسیون ورزش های همگانی و روسای کمیته ها و انجمن های فدراسیون ورزش های همگانی و روسای هیئت های ورزش های همگانی کل استان های کشور و نخبگان و کارشناسان مدیریت و بازاریابی ورزشی به تعداد 65 نفر تشکیل دادند.با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش کل شمار استفاده شد. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش اطلاعات فردی و تعیین نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت فدراسیون ورزش های همگانی به صورت باز و بسته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 10 تن از اساتید تاییدو پایایی نیز از ضریب آلفا کرونباخ (0.95 )به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ز آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی و آزمون فریدمن استفاده شد.همچنین برای تدوین استراتژی فدراسیون ورزش همگانی از تحلیل SWOT استفاده گردید. بر اساس نتایج و تشکیل ماتریس ارزیابی هر یک از عوامل داخلی و خارجی مشخص گردید جایگاه راهبرد بازاریابی فدراسیون ورزش های همگانی در منطقه WO قرار دارد. با توجه به این نتایج بایستی اذعان کرد که این این شرایط حاکی از به کارگیری راهبردهای محافظه کارانه و نزدیک به ناحیه تهاجمی درعرصه عمل می باشد. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل SWOT استراتژی های بازاریابی فدراسیون ورزش های همگانی جمهوری اسلامی ایران استخراج گردید.
The purpose of the research is to develop marketing strategic plan for Iran Sport for all Federation(ISFAF). The research method is descriptive-analytic, a type of strategic study. The statistical population consisted of members of the board of directors, chairmen of committees, provincial councils, associations and the strategic council of ISFAF, a researcher and a sports strategy marketing stakeholder and a marketing strategist who were totally 132 People. Using random stratified sampling and Cochran formula, 95 people were selected as samples. Data was collected by interviewing and researcher-made questionnaire. Initially, an interview was conducted to determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats in the formulation of a Strategic Marketing Plan for ISFAF in the Strategic Committee, with a panel of experts on Delphi (SWOT), and its validity was confirmed by professors of sport management & marketing. The reliability of the research tool was obtained using Cronbach's alpha coefficient for strengths, weaknesses, opportunities and threats respectively of 0.84, 0.87, 0.91 & 0.93. The data from this questionnaire were analyzed by descriptive and inferential statistics such as Friedman test, using SPSS software version 22. The Strategic Sports Marketing plan has 12 strengths, 11 weaknesses, 10 opportunities and 9 threats. The position of strategic marketing plan for ISFAF is in the conservative region (WO). Fourteen strategies were developed to fulfill the mission of the federation's long-term marketing goals, and set up an operational plan for each of them. The conclusion was that the federation requires the use of conservative and near-invasive (SO) strategies in the field of action