خلاصة:
شعر دفاع مقدّس بیانگر احساسمسوولیت همگانی نسبت به هشتسال دفاع مقدّس از میهن اسلامیمان میباشد. حفظ دستاوردهای دفاع مقدّس و ترسیم رشادتهای رزمندگاناسلام در برابر دشمنان خاک ایران همواره یک الزام محسوب میشود. با توجّه به ماهیّت ادبیّات و تاثیرگذاری آن برروی نسل جوان، ادبیّات پایداری مهمّترین مجرای انتقال پیام دفاع مقدّس به نسلهای بعدی انقلاب به شمارمیرود و یکی از زمانهای مناسب و راههای درست گنجاندن مطالب ادبیّات پایداری درکتابهای درسی به ویژه دوران متوسّطه است. مقاله حاضر تحقیقیاست پیرامون جایگاه ادبیّات پایداری در کتب فارسی دوره متوسّطه در این پژوهش برآنیم که مولّفههای پایداری را درکتابهای ادبیّات فارسی دورة متوسّطه؛ با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قراردهیم و ضمن تعاریفی از ادبیّات پایداری، مشخّص نمائیم، چه درصدی از محتوای کتابهای فارسی این دوره به ادبیّات پایداری اختصاص داده شده است و نقش ادبیّات پایداری چیست.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش سعی شده است تا محتوای کتابهای درسی مورد نقد و بررسی قرار گیرند تا مشخّص گردد به چه میزان این آثار روحیۀ انقلابی جوانان و نوجوانان را تقویت کرده است و از آنان افرادی ساخته تا بتوانند در برابر ظلم و ظالم و تجاوز بیگانه مقاومت کنند و در این کتابها به کدامیک از جلوههای ادبيّات پایداری بیشتر پرداخته شده و به کدام یک از آنها کمتر اشاره شده است.
پیشینۀ تحقیق: با مراجعه به سایتهای مختلف درمورد پیشینۀ این پژوهش کارهایی زیر انجام گرفته است: - پایاننامة «تحلیل و بررسی ادبيّات مقاومت درکتب ادبيّات فارسی دروة متوسّطه»، غلامرضا شهسواری، دانشگاه اصفهان، کارشناسیارشد، 1389 - مقالة «مولّفههای پایداری با تکیه برمبارزه بانفس در کتابهای درسی»، مهرانگیز علینژاد محمدآبادی، نشریة ادبيّات پایداری، سال دوم، شماره 3و4، صص407-428، 1390 - مقالة «ادبپایداری و شعرفارسی و مبانی عقیدتی آن دراسلام»، علیمحمّد پشتدار، نشریه ادب پایداری، سال ششم، شماره 10، 1393 - مقالة «تبلور هویّت ملّی درکتب درسی، بررسی محتوایی کتاب فارسی دورة ابتدایی»، علیمنصوری، نشریة مطالعات ملّی، شماره 38، 1388 بحث و بررسی آشنایی دانشآموزان با چند اصطلاح پایداری هشتسال دفاع مقدّس فرصتی بود تا نسل آهنین انقلاب اسلامی در کورۀ حوادث جنگی سهمگین سرخ و آبدیده شود.
شهادت مفهوم ارزشمندی است که نتایج اثربخش آن همواره درجامعه جاری است؛ اگر فداکاری و شهادت و ایثار نبود امنیّت جامعه از میان میرفت، بنابراین پاسداری خون شهدا و زنده نگهداشتن نام و یاد آنها وظیفهای انسانی و ملّی است دراین میان آشناسازی نسلهای بعد با فرهنگ پایداری اهمّیّت زیادی دارد و یکی از این راهها گنجاندن فرهنگ ایثار و شهادت در کتابهای درسی بخصوص درس زبان و ادبيّات فارسی است؛ امّا متأسّفانه در کتابهای درسي اطلاعات کمی دربارۀ شهید و شهادت و صفات شهدا ارائه شده است.