خلاصة:
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی مولفه های بالندگی اعضای هیات علمی در دانشگاه تهران به منظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شده است. روش تحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی است که به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفته است. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از متخصصان و صاحبنظران که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مولفه های بالندگی اعضای هیات علمی شناسایی و دسته بندی شدند. سپس، در مرحله کمی در قالب روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته نظرات و دیدگاه های 283 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. سپس داده های به دست آمده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مولفه های بالندگی اعضای هیات علمی اولویت بندی گردیدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که از میان مولفه های شناسایی شده، بالندگی آموزشی با وزن نسبی 342/ 0 دارای بیشترین اهمیت می باشد. بعد از آن، مولفه های بالندگی پژوهشی با وزن نسبی 24/ 0، بالندگی فردی با وزن 195/ 0، بالندگی خدماتی با وزن نسبی 126/ 0، و بالندگی سازمانی با وزن نسبی 097/ 0 در مراتب بعدی قرار دارند.
ملخص الجهاز:
اگر 1 - Faculty Development (FD) 2 - Camblin Steger 3 - Lieberman Wilkins 4 - Ross 5 - Elmore اعضای هیات علمی بخواهند کار حرفه ای دانشوری ١ را آنگونه که بویر (١٩٩٠) توصیف میکند انجام بدهند باید یک شبکه فراگیر از حمایت ها برای آنها در طول فعالیت حرفه ایشان در دسترس باشد.
1 - Transmission 2 - Caraccio 3 - Paradigm Shift 4 - Gaff 5 - Bergquist Phillips 6- Murray 7 - Professional and Organizational Development Network تجربیاتی از این دست ، بسیاری از دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی را به سمتی سوق داده است که از طریق ایجاد مراکز یاددهی–یادگیری و ارائه خدمات خاص به اعضای هیات علمی و نیز معرفی نوآوریهای آموزشی جدید در آموزش عالی، در مسیر تدوین یا اجرای برنامه های بالندگی اعضای هیات علمی گام بردارند (چیزم ١، ٢٠٠٤).
جدول ٢: مقوله های شناسایی شده برای بالندگی آموزشی اعضای هیات علمی حاصل از مصاحبه های نیمه (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به تحلیل های انجام شده و نتایج کدگذاری محتوای مصاحبه ها در مجموع ٧ مقوله به عنوان عناصر اصلی بالندگی آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه تهران شناسایی گردید 1- Instruction Development که عبارتند از مهارت کلاس داری، الگوی نقش بودن ، مهارت ارتباط با دانشجو، تسلط بر محتوا، تسلط بر روش تدریس ، مهارت ارزشیابی، و آشنایی با فناوری های آموزشی.