خلاصة:
تقلب امتحانی پدیدهای عالم گیر است که محدود به مرز جغرافیایی و یا دانشگاه و مدرسه خاصی نمی شود. مسئله اصلی در این مقاله بررسی و پاسخ به 9 سوال درباره پدیده تقلب با توجه به مضامین چند وجهی آن از زوایای متفاوت است که توسط استادان دانشگاه و کارشناسان مسئول آموزش در سطح دانشگاههای شهر رشت صورت پذیرفت و تکمیل گردید. این پژوهش از نوع مقطعی و با هدف توصیفی- تبیینی است. از آن جا که این تحقیق به دنبال درک وشرح واژه تقلب از دیدگاه استادان و کارشناسان مسئول آموزش موسسات عالی شهر رشت و نوع تفسیر آنان از جهان اجتماعی بوده است، جمع آوری داده ها با رویکرد کیفی و تکنیک مصاحبه نیمه ساختار مند با 20 نفر از استادان و کارشناسان مسئول آموزش که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. با نگاهی به تحلیل یافته های تحقیق بر اساس کد گذاری موضوعی داده ها می توان متوجه این موضوع شد که هر یک از افراد نمونه، نظرات متفاوتی در خصوص مضامین مورد نظر ارائه نموده اند. نتایج این پژوهش نشان دادند که مواردی نظیر: عدم تسلط بر موضوع درسی، کوتاهی در انجام تکالیف دانشجوئی، عدم آمادگی برای امتحان، عدم اجرای قوانین و مقررات، نداشتن انگیزه کافی، فضای جلسه امتحان، نبودن بلوغ اجتماعی کافی در دانشجویان، مدرک گرائی، بزرگ نمایی کاذب نمرات امتحانی، می توانند عوامل تاثیرگذار بر گرایش به تقلب در میان دانشجویان باشند.
ملخص الجهاز:
سوال هفتم پژوهش : آیا بین رشته تحصیلی ، نوع موسسه آموزش عالی ، سن ، جنسیت و اقدام به تقلب یا تخلف رابطه وجود دارد؟ چرا؟ در رابطه با ارتباط بین رشته تحصیلی ، نوع موسسه آموزش عالی ، سن ، جنسیت و اقدام به تقلب یا تخلف نظرات گوناگونی از سوی استادان ، کارشناسان مسئول آموزش و مدیران حوزه های مختلف آموزشی و دانشجوئی ارائه گردید که بعضی از مهم ترین آن ها عبارت اند از: جدول ٩: پردازش واژگانی پاسخ ها به پرسش شماره ٧ پرسش ٧: آیا بین رشته تحصیلی ، نوع موسسه آموزش عالی ، سن ، جنسیت و اقدام به تقلب یا تخلف رابطه وجود دارد؟ نمونه های پاسخ پاسخگویان به سوالات تحلیل واژه ها (درصد فراوانی ) استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان «در رشته هایی که مفاهیم ساده تر باشد و یا موسسه آموزشی سخت گیری کمتری اعمال کند و نیز در سنین کمتر به دلیل روحیه جوانی و ریسک پذیری احتمال تقلب بیشتر است ولی در مورد جنسیت تفاوتی وجود ندارد.
سوال نهم پژوهش : آیا تقلب یا تخلف را می توان از سیستم آموزشی حذف کرد؟ چگونه ؟ در رابطه با این سؤال نیز نظرات و ویژگی های متعدد و متنوعی مدنظر استادان و کارشناسان مسئول آموزشی در دانشگاه های مختلف و تحت مطالعه ابراز گردید که به بعضی از مهم ترین آن ها در زیر اشاره می شود : جدول ١١: پردازش واژگانی پاسخ ها به پرسش شماره ٩ پرسش ٩: آیا تقلب یا تخلف را می توان از سیستم آموزشی حذف کرد؟ نمونه های پاسخ پاسخگویان به سوالات تحلیل واژه ها (درصد فراوانی ) استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان «مانند کشورهای پیشرفته ، باید به سمت پروژه ای کردن دروس و کم کردن اهمیت امتحان حرکت کنیم ».
Academic cheating in college student: relations among personal values, self-esteem and mastery, Procedia- Social and Behavioral Science 187, Available online at www.