خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی و رابطه ادراک- عمل با سطح عملکرد در کودکان و نوجوانان بود. تعداد 50 کودک (میانگین سنی 5/1 ± 23/10 سال) و 50 نوجوان (میانگین سنی 15/1 ± 36/۱۵ سال) بهصورت نمونهگیری دردسترس و هدفمند از مدارس پسرانه ناحیه دو مشهد انتخاب شدند و به تفکیک عامل سنی، بهصورت تصادفی طبقهای (ماهر و مبتدی) در گروه بازخورد عمومی یا غیرعمومی جای گرفتند. تکلیف شامل مهارت ضربه فوتبال به اهداف ازپیشتعیینشده بود. دقت اجرا در آزمونهای اکتساب (مرحلههای یک و دو)، یادداری فوری، یادداری تاخیری و انتقال اندازهگیری شد. از پرسشنامة انگیزش درونی رایانبرای سنجش انگیزش درونی شرکتکنندهها بعد از مراحل اول و دوم اکتساب استفاده شد. ادراک- عمل افراد مبتدی و ماهر نیز بعد از مرحله اول اکتساب سنجیده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت بین گروههای بازخورد در مرحله اول اکتساب معنادار نیست؛ اما در آزمونهای مرحله دوم اکتساب، یادداری فوری، تاخیری و انتقال معنادار است. نتایج سنجش انگیزش درونی نشان داد که تفاوت بین گروههای بازخورد معنادار است. برای سنجش ادراک- عمل از همبستگی بین امتیازات و تخمین اندازه ادراکشده هدف استفاده شد که نتایج نشان داد که رابطة بین ادراک و عمل افراد مبتدی و ماهر معنادار است. نتیجهگیری پژوهش حاضر این است که استفاده از محتوای بازخورد غیرعمومی نسبت به بازخورد عمومی باعث یادگیری حرکتی و انگیزش درونی بیشتر در کودکان و نوجوانان میشود.
ملخص الجهاز:
دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه ارومیه تاریخ دریافت: 20/02/1397 تاریخ پذیرش: 21/05/1397 چکیده هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی و رابطۀ ادراک- عمل با سطح عملکرد در کودکان و نوجوانان بود.
)شکل 4- همبستگی بین امتیازات مرحلة اول اکتساب و تخمین اندازة ادراکشدة هدف بحث و نتیجهگیری هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی و نیز رابطۀ ادراک- عمل با سطح عملکرد در کودکان و نوجوانان بود.
پیام مقاله: به مربیان و معلمان تربیت بدنی توصیه میشود در آموزش مهارتهای حرکتی به کودکان و نوجوانان به کوچکترین تفاوتها در ارائة محتوای بازخورد توجه داشته باشند؛ زیرا، باعث ایجاد تأثیرات متناقضی میشود؛ برای مثال، مربیان از عباراتی حاوی بازخورد غیرعمومی استفاده کنند تا تواناییهای قابلتغییر و انعطافپذیر یادگیرنده را تقویت کنند، یادگیرنده کنترل بهتری بر حرکات خود داشته باشد، انگیزش درونی وی افزایش یابد و ویژگیهای ادراکی او تقویت شود؛ درصورتیکه استفاده از عبارات با محتوای بازخورد عمومی باعث تقویت تواناییهای ثابت و ذاتی یادگیرنده میشود و بر اثر اجرای اشتباه و بازخورد منفی که در جریان مسابقه امری طبیعی است، اجرا و انگیزش وی بهشدت افت میکند و ادراک او میتواند تحتتأثیر قرار گیرد (پدیدۀ باریکی ادراکی).
Girls' and boys' perceptions of physical education teachers' feedback: Effects on performance and psychological responses.