خلاصة:
هدف از این پژوهش، رابطه امید و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 185 نفر از بین آنها به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گرداوری داده ها از ابزارهای 1- پرسشنامه امید 2- پرسشنامه خودکارآمدی و 3- پرسشنامه سازگاری تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که خودکارآمدی و امید رابطه معنی داری با سازگاری تحصیلی دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که امید و خودکارآمدی توان پیش بینی سازگاری تحصیلی را دارند.
The purpose of this study, the relationship between hope and self-efficacy and academic adjustment among undergraduate students at Raze University in Kermanshah, The study was descriptive and correlation. 1- Hope questionnaire to collect data from devices.2- Self-Efficacy Questionnaire and, 3- academic adjustment questionnaire was used. To analyze the data, descriptive statistical tests, correlation and regression were used. The results showed that the efficacy and hope for a meaningful relationship with their academic adjustment. So it can be concluded that their hope and self-efficacy can predict academic adjustment.
ملخص الجهاز:
رابطه اميد و خودکارآمدي با سازگاري تحصيلي در دانشجويان کارشناسي دانشگاه رازي کرمانشاه Relationship between Hope and Self-Efficacy with Academic Adjustment Masters student at University of Razi پيمان حاتميان Peiman Hatamian Ph. D.
student of Psychology, Tarbiat دانشجوي دکتري روانشناسي دانشگاه تربيت Modares University مدرس Abstract چکيده The purpose of this study, the relationship between hope and self- هدف از اين پژوهش ، رابطه اميد و خودکارآمدي با efficacy and academic adjustment سازگاري تحصيلي در بين دانشجويان کارشناسي among undergraduate students at دانشگاه رازي کرمانشاه بود.
بنابراين مي توان that their hope and self-efficacy can predict academic adjustment نتيجه گرفت که اميد و خودکارآمدي توان پيش بيني سازگاري تحصيلي را دارند.
Keywords: Hope, Self-efficacy, واژگان کليدي: Adjustment in students اميد، خودکارآمدي، سازگاري در دانشجويان مقدمه يکي از محيط ها و شرايطي که در عصر حاضر، اکثر جوانان تجربه ميکنند، محيط دانشگاه است .
بنابراين پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه اميد و خودکارآمدي با سازگاري تحصيلي در دانشجويان کارشناسي دانشگاه رازي کرمانشاه انجام شد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر، به بررسي رابطه اميد و خودکارآمدي با سازگاري تحصيلي در بين دانشجويان کارشناسي دانشگاه رازي کرمانشاه در سال تحصيلي ٩٥-١٣٩٤پرداخته است .
بني خالد(٢٠١٠) نتايج حاصل نشان داد که رابطه مثبت و معناداري بين خودکارآمدي با سازگاري تحصيلي وجود دارد.
در پژوهشي که توسط سالم و همکاران (٢٠١١) انجام شد، نتايج نشان داد که بين خودکارآمدي و سازگاري رابطه وجود دارد.
(2010): Academic Adjustment and its Relationship with the General Self- Efficacy of Students in the Faculty of Education at Al al-Bayt University, An-Najah University Journal of Humanities, 24(2): 413-432.