خلاصة:
بیش از یک دهه از معرفی و ترویج درس پژوهی در ایران میگذرد. درس پژوهی الگوی عملی بازبینی
مداوم الگوهای ذهنی و بازاندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی و الگویی موثر برای بهبود مستمر
آموزش در مدرسه محسوب می شود. از آنجایی که معلمان براساس مشکلات دانشآموزان در دروس و
اصلاح روش تدریس موثر با آن اقدم به انجام درس پژوهی میکنند؛ هدف اصلی از تحقیق حاضر نیز
فرایند انجام رویکرد درس پژوهی برای یادگیری موثر منابع انرژی و مشتقات آن در زندگی برای
دانشآموزان ابتدایی پایه ششم در دبستان قرآن شهدای رسانه است. در این تحقیق مراحل کامل همراه با
روش تدریس خاص در درس پژوهی منابع انرژی ذکر گردیده است؛ به عبارتی شیوه انجام پژوهش حاضر
به صورت چارت درس پژوهی طی دو جلسه و هفت مرحله همراه با طرح درس خاص صورت گرفته است
و همچنین نتایج مطالعه عبارتند از؛ روحیه انتقادپذیری، روحیه کار تیمی، پژوهشگری، روحیه میل به انجام
دادن روش های تدریس متنوع براساس موضوعات کتاب درسی و از همه مهمتر روحیه شاد و انرژی
مضاعف است.
ملخص الجهاز:
اجراي درس بوسيله معلمان ، مشاهده و جمع آوري داده ها در تفکر دانش آموزان ، بازتاب 1- lesson study 2- Nesbitt درس پژوهي الگويي بر يادگيري و اهميت منابع انرژي و مشتقات آن / ٢٣٩ در داده ها و پيامدهاي آن براي آموزش و يادگيري است .
ــ همچنين در ايران نامداريپژوهان و همکارن (١٣٩٦) در تحقيقي با عنوان اثربخشي برنامه درس پژوهي بر مهارت هاي حرفه اي معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنايي استان همدان به اين نتيجه دست يافتند که 1- Sarkar Arani 2- Lewis & Perry 3- Hiebert & Morris 4- Cajkler & Woud 5- Karadimitriou, Galin & Moumoulidou 6- Cerbin 7- Sarkar Arani & Matoba 8- Lewis 9- Cerbin & Kopp 10- Fernandez, Cannon & Chokshi ٢٤٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * گروه هاي درس پژوه ، از نظر فراهم آوري فرصت هاي يادگيري، آگاهي از نظريه هاي يادگيري، استفاده از وسايل آموزشي و کمک آموزشي، علاقمندي به افزايش دانش و مهارت هاي شغلي و ترغيب دانش آموزان به کار گروهي نسبت به گروه عادي تفاوت معناداري داشته است .
ــ عرفاني و همکاران (١٣٩٥) در تحقيقي با عنوان اثربخشي دوره هاي آموزش درس پژوهي بر دانش و مهارت تدريس معلمان دوره ابتدايي به اين نتيجه دست يافتند که کاربرد نظريه هاي يادگيري، فرصت يادگيري و نگرش به کاربرد ارزشيابي و استفاده از وسايل آموزشي، انگيزه هاي کاري و مديريت کلاس درس در معلمان درس پژوه بيشتر از معلمان عادي است .