خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر احساسات سرمایهگذاران بر خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در «بورس اوراق بهادار تهران» طی سالهای 1389 تا 1395 است. برای بررسی فرضیههای این پژوهش از تحلیل رگرسیون ترکیبی/ تلفیقی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که بین احساسات سرمایه گذاران (بر اساس شاخص آرمز) و معیارهای مختلف خطر سقوط قیمت سهام، رابطه مستقیم وجود دارد؛ بهبیاندیگر با افزایش شاخص آرمز که نشانگر احساسات سرمایهگذاران است، خطر سقوط قیمت سهام افزایش می یابد. نتایج همچنین حاکی از تاثیر منفی و معنادار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری در ارتباط فوق است و ارتباط معناداری بین متغیرهای نسبت بدهی، نسبت سودآوری و اندازه شرکت با خطر سقوط سهام مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
سؤالي که در اينجا مطرح ميشود اين است که آيا بين احساسات سرمايه گذاران و خطر سقوط قيمت سهام شرکت ها رابطه معناداري وجود دارد يا خير؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نوع رابطه چگونه است ؟ درواقع هدف پژوهش حاضر، پاسخگويي به سؤال هاي يادشده است .
نظر به اينکه تاکنون در ايران پژوهشي در مورد تأثير احساسات سرمايه گذاران بر خطر سقوط قيمت سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در «بورس اوراق بهادار تهران » انجام نشده است ، اين پژوهش ميتواند راهگشاي اين موضوع مهم مالي و حسابداري باشد و شواهد تجربي در اين زمينه ارائه کند.
در اين پژوهش براي آزمون فرضيه هاي فرعي اول و دوم ، يعني تأثير احساسـات سرمايه گذاران بر خطر سقوط قيمت سهام شرکت ها، از تحليـل رگرسـيوني تلفيقـي/ ترکيبـي١در سطح کل شرکت ها به شرح رابطه (١) استفاده شد: CRASHit=β0+β1SENTit+β2SIZEit+β3it+β4ROAit+β5MBit+εit رابطه (١) که دررابطه (١) داريم : : خطر سقوط قيمت سهام شرکت i در پايان دوره مالي t که براي سـنجش آن از دو معيار چولگي شرطي منفي و نوسان پذيري پايين به بالاي قيمت استفاده ميشود.
اين امـر نشـان مـيدهـد کـه بـين احساسات سرمايه گذاران و خطر سقوط قيمت سهام شرکت ها بـر اسـاس معيـار چـولگي شـرطي منفي، رابطه مستقيم وجود دارد نتايج همچنين نشان ميدهد که تأثير نسبت ارزش بازار بـه ارزش دفتـري بـر خطـر سـقوط قيمت سهام شرکت ها بر اساس معيار چولگي شرطي منفي، منفي و معنادار اسـت .
The Effects of Investor Sentiment on Returns and Idiosyncratic Risk in the Japanese Stock Market, International Research Journal of Financial and Economics, 60, 29-43.