خلاصة:
چسبندگی هزینه در ادبیات حسابداری مورد توجه زیادی قرار گرفته است. تحقیقات پیشین برای توضیح پدیده چسبندگی هزینه، بیشتر بر عوامل اقتصادی تاکید کردهاند و نقش چسبندگی هزینه در ادبیات حسابداری مورد توجه زیادی قرار گرفته است. تحقیقات پیشین برای توضیح پدیده چسبندگی هزینه، بیشتر بر عوامل اقتصادی تاکید کردهاند و نقش راهبری شرکتی بر رفتار هزینهها را کمتر مورد بررسی قرار دادهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش سازوکارهای راهبری شرکتی بر رفتار چسبنده هزینه شرکتهای ایرانی است که بدین منظور از رویکرد دادههای تلفیقی استفاده شده است. نمونه این تحقیق شامل 212 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1391- 1386 میباشد. تحقیق حاضر با توجه به هدف از نوع بنیادی و با توجه به نحوه گردآوری داده نیز یک تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی محسوب میشود. در حضور متغیرهای کنترلی، نتیجه پژوهش حکایت از وجود ارتباط مثبت بین راهبری شرکتی و میزان چسبندگی هزینهها دارد. شواهد کلی بیانگر آن است که راهبری شرکتی نقش مهمی در توضیح رفتار نامتقارن هزینهها داشته و یکی از عوامل تعیینکننده این پدیده محسوب میشود. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که با تفکیک شاخص ترکیبی راهبری شرکتی به اجزای بیشتر، اکثر مدلها غیرمعنادار شده و توان توضیحدهندگی آنها کاهش مییابد.
ملخص الجهاز:
بر این اساس ، سئوال اساسی پژوهش حاضر این است که آیا راهبری شرکتی با چسبندگی هزینه ارتباط دارد؟ به بیان دیگر، آیا راهبری شرکتی میتواند به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه باشد؟ پاسخگویی به این سئوال ، علاوه بر مشارکت در ادبیات حسابداری از لحاظ نظری، دارای منافعی برای گروه های ذینفع (به خصوص تحلیل گران مالی و حسابرسان ) نیز میباشد.
جدول ٦: خلاصه نتایج آماری ارتباط بین شاخص کل راهبری شرکتی و میزان چسبندگی هزینه (رجوع شود به تصویر صفحه) ماخذ: یافته های پژوهش روش آماری استفاده شده برای آزمون فرضیه پژوهش ، روش اثرات ثابت است .
نتایج تحلیل های اضافی بیانگر آن است که اگر شاخص ترکیبی راهبری شرکتی، به ٤ سرفصل (هیئت مدیره ، حسابرسی، حقوق سهامداران ، و شفافیت و افشا) و ١٨ مولفه مجزا تفکیک گردد، توان توضیح دهندگی مدل ها کاهش یافته و برخی از آنها نیز غیرمعنادار میشوند.
ب ) پیشنهادهای پژوهشی: در ادامه ، موضوعات زیر برای پژوهش های آتی پیشنهاد میشود: الف ) بررسی سایر عوامل تعیین کننده میزان چسبندگی هزینه از جمله کارایی کارکنان ، رشد اقتصادی، خصوصیات صنعت ، میزان تغییر در فعالیت ، استفاده از ظرفیت موجود، ویژگیهای بازار کار، شرایط آب و هوایی، نوسانات بازار، خدمات اصلی، ماهیت منابع و غیره ؛ ب ) استفاده از رویکرد مبتنی بر وزن دهی جهت تعیین امتیاز راهبری شرکتی؛ و پ ) استفاده از سایر مدل ها جهت عملیاتی کردن متغیر میزان چسبندگی هزینه و بررسی ارتباط آن با راهبری شرکتی.