خلاصة:
هدف پژوهش تدوین برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی در پایه چهارم ابتدایی است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، متخصصان، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه فلسفه و برنامه درسی بود. با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی و اشباع نظری، با آگاهیدهندگان کلیدی مصاحبه بهعمل آمد. با استفاده از یافتهها، چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی دوره متوسطه فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی برای پایه چهارم ابتدایی در قالب چهار عنصر طراحی و برنامه درسی تدوین گردید. که عناصر هدف شامل (پرسشگری، نقادی، مسئولیت پذیری، رشد فردی و اجتماعی، رشد تفکر، شکوفایی استعداد) محتوا شامل (طبقه بندی، تمثیل، رابطه کل و جز، رابطه وسیله و هدف و به دنبال معانی) عنصر روش شامل (بحث گروهی ، بدیعه پردازی، تفحص گروهی، پرسش و پاسخ ، مداخله راوی ، بیان فکر، بارش مغزی ،کاوشکری علمی) و ارزشیابی شامل(درون داد،فرایند، برون داد،بازخورد) در تدوین و طراحی برنامه درسی لحاظ گردید.
The purpose of the research is to develop a curriculum for the teaching of philosophy for children with an exploratory approach in the fourth elementary school. This research has been conducted as a qualitative research using qualitative case study method. Participants in the qualitative section were professionals, scholars, and researchers in the field of philosophy and curriculum. Using the snowball sampling technique and theoretical saturation, interviews were conducted with keynote speakers. Using the findings, the curriculum framework for legal education for high school philosophy for children with scientific research approach was developed for the fourth elementary element in the form of four design elements and curriculum. The content elements include (classification, allegory, total relationship, and other, the relation of the medium and the purpose and the meanings) the element of the method included (discussion Group development, group development, question and answer, narrator intervention, thought expression, brainstorming, scientific excavation) and evaluation (internal, process, outsourcing, feedback) were considered in curriculum design and design
ملخص الجهاز:
جدول شماره ٣- عناصر برنامه درسي فلسفه براي کودکان عناصر هدف محتوا روش ارزشيابي پرسشگري ط بقه بندي بحث گروهي درون داد نقادي تمثيل بديعه پردازي ف رايند مسئوليت پذيري رابط ه کل و جز تفحص گروهي برون داد رشد ف ردي و اجتماعي رابط ه وسيله و هدف پرسش و پاسخ بازخورد رشد تفکر به دنبال معاني مداخله راوي شکوف ايي استعداد بيان ف کر بارش مغزي کاوشکري علمي نقشه مفهومي / اعتبارپذيري داده ها تعيين اعتبار داده هاي کيفي با استفاده از تکنيک هاي تأييدپذيري١ و اعتماد پذيري ٢ انجام شد.
جدول ٥- همسوسازي داده هاي کيفي رديف عنوان مولفه ها پژوهشهاي نظري و عملي ١ هدف پرسشگري ليپمن )١٩٩١(، قائدي )١٣٨٧( نقادي مسئوليت پذيري رشد ف ردي و اجتماعي رشد تفکر شکوف ايي استعداد ٢ محتوا ط بقه بندي پيکسي)١٩٨١(، کيووگس )١٩٩٢( تمثيل قائدي )١٣٨٧(، م-ارک)١٩٩٨( ، رابط ه کل و جز توني )٢٠٠٢( رابط ه وسيله و هدف به دنبال معاني کاوشگري اجتماعي کاوشگري علمي ٣ روش بحث گروهي قائدي )١٣٨٧(، بديعه پردازي تفحص گروهي پرسش و پاسخ مداخله راوي بيان ف کر بارش مغزي کاوشکري علمي ٤ ارزشيابي درون داد قائ------دي)١٣٩٠(،قائ------دي ف رايند )١٣٨٧(،واج--------اري )١٣٩١(، برون داد ف ------الن )١٩٩١(،س------پليتر و بازخورد ش----ارپ )١٩٩٥(،س----اتکليف و ويليامز)٢٠٠٠( ليکي )٢٠٠٠( تريکي و تاپينک )٢٠٠٤ ف يشر )١٣٨٥) مگان )٢٠٠٤( بحث و نتيجه گيري بررسي يافته ها با توجه به ياف ته هاي پژوهش وادغام و خلاصه سازي مضامين پايه بدست آمده از مصاحبه با مشارکت کنندگاني بالقوه پژوهش مضامين پايه استخراج شده درچارچوب عناصر چهار گانه برنامه درسي کلاين به عنوان مضامين سازمان دهنده سط ح اول، قرار گرف تند.