خلاصة:
یادگیری تنها منبع مزیت استراتژیک پایدار برای شرکتهاست. فناوریهای نوین، از جمله یادگیری الکترونیکی، فرصتهای آموزشی متنوعی را برای کارکنان شرکتها بهوجود آورده است. اما استمرار و تداوم این دورهها از اهمیت بسزایی برخوردار است و هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر تداوم یادگیری الکترونیکی بر توسعه حرفهای کارکنان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش 924 نفر از کارکنان شرکت خدمات ارتباطی است که 272 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و 260 نفر پرسشنامه استاندارد الکترونیکی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد وضعیت شرکت از نظر یادگیری الکترونیکی و توسعه حرفهای مثبت و در شرایط قابل قبولی است. قابلیت کاربرد و صمیمت ادراکشده، بالاترین نمره و شایستگی ادراکشده پایین نمره را داراست. یادگیری الکترونیکی در سه خردهمقیاس رضایت کاربر، صمیمیت ارتباط ادراکشده و علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی بر افزایش توسعه حرفهای کارکنان بیشترین تاثیر را داشته است. تداوم یادگیری الکترونیکی در شرکت خدمات ارتباطی از اثربخشی نسبتا بالایی برخوردار است و به ترتیب مولفه ارتباط ادراکشده، قابلیت کاربرد، انگیزه درونی، علاقه به یادگیری الکترونیکی، خودمختاری ادراکشده، رضایت کاربر،کیفیت اطلاعات و شایستگی ادراکشده دارای بیشترین میانگین بودهاند.
ملخص الجهاز:
تداوم يادگيري الکترونيکي در شرکت خدمات ارتباطي از اثربخشي نسبتا بالايي برخوردار است و به ترتيب مولفه ارتباط ادراکشده، قابليت کاربرد، انگيزه دروني، علاقه به يادگيري الکترونيکي، خودمختاري ادراک شده، رضايت کاربر،کيفيت اطلاعات و شايستگي ادراکشده داراي بيشترين ميانگين بودهاند.
جدول شماره ٥: تفاوت ميانگين يادگيري الکترونيکي در مردان و زنان انحراف F سطح درجه سطح مولفه ها جنسيت ميانگين استاندارد لوين معناداري t آزادي معناداري خودمختاري مرد 4/43 1/166 0/697 258 -0/390 0/531 0/394 ادراک شده زن 4/50 1/077 شايستگي مرد 4/28 1/352 0/111 258 1/598 0/644 0/214 ادراکشده زن 3/99 1/313 صميميت مرد 4/94 0/966 ارتباط 1/483 0/224 1/588 258 0/114 زن 4/73 0/920 ادراکشده انگيزه مرد 4/71 1/015 0/142 258 1/473 0/137 2/222 دروني زن 4/51 0/887 کيفيت مرد 4/38 1/064 0/173 258 1/366 0/102 2/697 اطلاعات زن 4/18 0/892 قابليت مرد 5/06 1/272 0/000 258 3/693 0/961 0/002 کاربرد زن 4/41 1/253 رضايت مرد 4/52 1/280 0/004 258 2/892 0/703 0/145 کاربر زن 4/01 1/242 علاقه به مرد 4/71 1/284 تداوم 0/012 0/914 2/077 258 0/039 زن 4/34 1/275 يادگيري مرد 4/63 0/947 مجموع 0/072 0/789 2/298 258 0/022 زن 4/33 0/877 منبع : (يافته هاي نگارندگان) قبل از استفاده از آزمون t نمونه هاي مستقل ، لازم است پيش فرض اين آزمون که همگني واريانس هاي دو گروه ميباشد بررسي گردد.
Quarterly Journal of Education and Learning.