خلاصة:
رفتارهای انسان در فضای شهری حاوی پیامهای گوناگونی است. رفتار انسانها از عواملی نظیر انگیزهها، نیازها، زمینههای ذهنی و قابلیت محیط ناشی میشود. محیط و رفتار آنقدر درهم تنیده شدهاند که بهسختی میتوان آنها را از هم جدا کرد. این تحقیق با هدف بررسی اثرات مولفههای رفتاری و روانشناختی در ارتقای ایمنی ترافیک با تاکید بر نقش پلیس راهورانجام گرفت. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و میدانی که بهصورت استنتاج و استخراج از منابع و دادههای آماری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، رانندگان هستند. تحلیل نتایج از طریق تحلیل آماری و تحلیل نرمافزاری spss صورت گرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد که اثرات مولفههای رفتاری و روانشناختی در ارتقای ایمنی ترافیک اثرگذار است. براساس نتایج آزمون آماری تحلیل عاملی، این رضایتمندی در قالب چهار دسته مولفههای: سلامت روان، پرخاشگری، شخصیت و عادات رانندگی قرار گرفتند که 49/68درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در این میان، عامل عادات رانندگی با تبیین 25/20درصد از واریانس کل، توانسته است بیشترین میزان واریانس را بهخود اختصاص داده و در اولویت نخست قرار بگیرد. پس از آن عامل شخصیت که در حدود 63/19درصد از واریانس کل را بهخود اختصاص داده است، عامل بعدی پرخاشگری که در حدود 68/14درصد از واریانس کل را بهخود اختصاص داد. نتایج حاصل از چرخش عاملها به روش واریماکس نشان میدهد که از متغیر واردشده در تحلیل عاملی اکتشافی، تنها 3 متغیر که دارای بار عاملی بالای 5/0درصد بودهاند، باقیماندهاند و بهصورت جدا در سه عامل طبقهبندی شدند.
ملخص الجهاز:
درک بهتر فاکتورهای روان شناسی مؤثر بر رفتارهای رانندگان و پاسخ های رفتاری آنان به پدیده ترافیک به وجود آمده در اثر رخداد حادثه در یک خط از راه ، در هنگام گذر از محل حادثه ، تحت عنوان رفتارهای دینامیکی رانندگان برای بهبود ایمنی راه ، حیاتی است (مهریزی ، ١٣٩٥: ١).
(رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور تشخیص مناسب بودن داده های مربوط به مجموعه متغیرهای مورد تحلیل درخصوص سنجش اثرات مؤلفه های رفتاری و روان شناختی در ارتقای ایمنی ترافیک با تأکید بر نقش پلیس راهور، از آزمون بارتلت و شاخص KMO بهره گرفته شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) عامل های استخراج شده مجموعه مورد تحلیل «اثرات مؤلفه های رفتاری و روان شناختی در ارتقای ایمنی ترافیک با تأکید بر نقش پلیس راهور»، همراه با مقدار ویژه ، درصد واریانس و درصد واریانس تجمعی در جدول (٥) ارایه شده است .
این تحقیق با هدف بررسی اثرات مؤلفه های رفتاری و روان شناختی در ارتقای ایمنی ترافیک با تأکید بر نقش پلیس راهور انجام گرفت .
یافته های تحقیق نشان داد که اثرات مؤلفه های رفتاری و روان شناختی در ارتقای ایمنی ترافیک اثرگذار بوده است که براساس نتایج آزمون آماری تحلیل عاملی ، این رضایت مندی در قالب چهار دسته مؤلفه های : سلامت روان ، پرخاشگری ، شخصیت و عادات رانندگی قرار گرفتند و ٦٨/٤٩درصد از واریانس کل را تبیین کردند.
Measuring and Analyzing the Safety in Public Parks (Case Studies of Kohsangi and Basij Parks in Mashhad), Journal of Geography and regional development, 13 (1), 185-207.