خلاصة:
تداوم انقلاب اسلامی ایران الگویی مناسب پیشِروی مسلمانان قرار داده و آنان را به حرکت درجهت تغییر فضای موجود متمایل کردهاست. امروزه پساز گذشت سه دهه از انقلاب ایران شاهد اعتراضات و خیزشهای مردمی در منطقه و شمال آفریقا هستیم.
هدف: پژوهش حاضر بهدنبال پاسخ به این پرسش است که انقلاب اسلامی ایران چه تأثیری بر موج سوم بیداری اسلامی داشتهاست؟
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است.
فرضیه پژوهش: فرض بر این است که تأسیس نظام سیاسی براساس مذهب و خدامحوری در ایران الگوی قیامهای مردم منطقه برای پیادهکردن نظامهای سیاسی مبتنیبر اسلام شدهاست.
یافتهها: یافتههای پژوهش مبیّن آن است که موج بیداری اسلامی پایههای حکومتهای موروثی و استبدادی و دستاندازی قدرتهای بیگانه را هدف قرار داده و فریادهای آزادیخواهانۀ سراسر منطقه از تجربۀ موفق جمهوری اسلامی الهام گرفتهاست.
ملخص الجهاز:
بررسي آثار انقلاب اسلامي ايران بر موج سوم بيداري اسلامي (مطالعۀ موردي مصر و يمن ) علي مشهودي عضو هيئت علمي گروه علوم سياسي در دانشگاه پيام نور sadra.
هم چنين مقام معظم رهبري دربارة بيداري اسلامي مي فرمايند: «بيداري اسلامي راهي است که مي تواند ملت اسلام را به آرمان هاي حقيقي خود برساند» (بيانات رهبر معظم انقلاب ، ١٣٨١)؛ بنابراين بيداري اسلامي اصطلاحي است براي بيان جنبشي مبتني بر آگاهي ، عمل سياسي ، و بر بنياد اسلام خواهي که هدف آن استقرار نوعي نظام سياسي است که از مباني و مبادي معرفتي -هويتي اصيل ديني برآمده باشد و با الگوي اسلامي مملکت داري در تعارض نباشد (احمدي قزويني و ميرشفيعي لنگري ، ١٣٩١، ص ١٦٨).
نداشتن استقلال ، استعمارزدگي ، وابستگي به قدرت هاي بزرگ ، تاراج منابع و معادن توسط بيگانگان ، ضعف خارجي و نداشتن امنيت داخلي ، مطابقت نداشتن ارزش هاي دولتي با فرهنگ اسلامي ، پديدارشدن دوگانگي ميان ارزش هاي اسلامي و وابستگي هاي قومي و ملي ، و بسياري تبعات منفي ديگري که ضعف دولت هاي ملي را نمايان کرد، زمينه ساز فکر بيداري اسلامي شد (فرهادي ، ١٣٩٠، ص ٧٦)؛ ولي اگر به دقت به ماهيت اين نهضت ها بنگريم ، ملاحظه مي کنيم که آنچه بيش از همه به پيدايش چنين جنبش هايي دامن زده ، حس اسلام گرايي و تمايل به ارزش هاي اسلامي است (صالحي و ديگران ، ١٣٩٢، ص ٣٧).