خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هوشمعنوی و کیفیت زندگیکاری در خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان است که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال 1393 است با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای استاندارد هوش معنوی، کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی معلمان استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون آزمونt تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بالاتر از حد متوسط(3) و هم چنین وضعیت کیفیت زندگیکاری آنان درحد متوسط(3) بود. بین هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار، هم چنین بین کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از طریق هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری معلمان می توان خودکارآمدی معلمان را پیش بینی کرد.
ملخص الجهاز:
نوآوري هاي مديريت آموزشي، سال چهاردهم ، شماره اول (مسلسل ٥٣)،زمستان ١٣٩٧ صص ١٢٩-١١٥ نقش هوش معنوي و کيفيت زندگي کاري در خودکارآمدي معلمان سيروس قنبري مدينه همتي * تاريخ وصول : ٩٧/٦/١ تاريخ پذيرش : ٩٧/١١/١ چکيده هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش هوش معنوي و کيفيت زندگيکاري در خودکارآمدي معلمان مدارس ابتدايي شهر همدان است که از روش همبستگي استفاده شد.
عليرغم نقش حياتي و رسالت حساس معلم در نظام تعليم و تربيت کشور و تأثير توانمندي ها و خودکارآمدي معلمان در عملکرد شغلي آنان ، مطالعه عوامل مرتبط با خودکارآمدي معلمان تا کنون کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و اين موضوع به عنوان يک خلاء پژوهشي مطرح مي باشد لذا دراين راستا پژوهش حاضر ضمن بررسي وضعيت هوش معنوي، کيفيت زندگي کاري و خودکارآمدي معلمان مدارس ابتدايي، درصدد پاسخگويي به اين سئوال اساسي است که 1 .
quality of work life آيا بين هوش معنوي وکيفيت زندگي کاري معلمان با خودکارآمدي آنان در مدارس ابتدايي شهر همدان رابطه اي وجود دارد؟ در اواخر قرن بيستم برخي از شواهد نشان داد نوع ديگري از هوش است که مي تواند تصويري کامل از هوش انسان را نشان دهد که آن را هوش معنوي ناميدند (اردلان و همکاران ، ٨٤:١٣٩٣).
يافته هاي سئوال چهارم پژوهش نشان داد که هوش معنوي و کيفيت زندگي کاري توانايي پيش بيني خودکارآمدي معلمان را دارند که اين يافته پژوهش با نتايج تحقيق اردلان و همکاران (١٣٩٣)، حميد و زمستاني(١٣٩٢)، هم سو است .
Effects of emotional intelligence on entrepreneurial intention and Self-Efficacy, Journal of Work and Organizational Psychology, 30(3),pp.