خلاصة:
تولید و تسهیم دانش یکی از رسالتهای اصلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است. مطالعات نشان دادهاند وجود سرمایه اجتماعی در محیطهای آموزش عالی میتواند در کیفیت تولید و تسهیم دانش اثرگذار باشد. هدف پژوهش کنونی، بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در تیمهای تولید دانش دانشگاهی دانشگاه شیراز با تاکید بر تیمهای پایاننامه و رسالهنویسی است. روش پژوهش در این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 242 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین 122 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز (مجموعا 364 نفر) است که اعضای تیمهای تولید دانش (تیمهای نگارش پایاننامه و رساله) هستند. روش نمونهگیری طبقهای ساده بود. جهت تحلیل دادههای پژوهش از روشهای تحلیل همبستگی و مدل معادله ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه معناداری بین سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش در تیمهای تولید دانش دانشگاهی وجود دارد و سرمایه اجتماعی پیشبینیکننده معنادار و مثبت تسهیم دانش در تیمهای تولید دانش دانشگاهی است.
ملخص الجهاز:
هدف پژوهش کنونی، بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در تیمهای تولید دانش دانشگاهی دانشگاه شیراز با تأکید بر تیمهای پایاننامه و رسالهنویسی است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش کنونی، بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در تیمهای تولید دانش دانشگاهی دانشگاه شیراز بوده است.
این نتایج رهنمودهایی را برای اعضای تیمهای تولید دانش دانشگاهی (دانشجویان و اساتید راهنمای پایاننامههای ارشد و دکتری) در ارتباط با گسترش میزان سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش در آموزش عالی فراهم میکند.
اولین یافته کلیدی این پژوهش حاکی از آن است که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش همبستگی وجود دارد.
بر اساس یافتههای حاصل میتوان گفت در زمینه سرمایه اجتماعی باید به بعد ارتباطی توجه بیشتری شود و در جهت تسهیم دانش در وهله اول قرار داد.
در ارتباط با میزان سرمایه اجتماعی در بین اعضای تیمهای تولید دانش دانشگاهی، یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که میانگین سرمایه اجتماعی از حداقل سطح قابل قبول بالاتر است.
جمعبندی نهایی و پیشنهادها نتایج این پژوهش حاکی از نقش مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه شیراز است.
این یافته به این معناست که با تقویت ابعاد سرمایه اجتماعی در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشکدههای دانشگاه شیراز میتوان تسهیم دانش در بین تیمهای تولید دانش دانشگاهی را افزایش داد.
Social capital and knowledge sharing as determinants of academic performance, Journal of Behavioral and Applied Management, 15(1), 25.