خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی وضعیت علم حدیث در ربع نیشابور طی چهار سدۀ نخست اسلامی است؛ گوشهای از قلمرو اسلامی که با برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط ایدهآل زیست محیطی، محل گرد آمدن تعداد زیادی از فقها، عالمان و بزرگان حدیث و حوزۀ شکلگیری بخشی از فعالیتهای بزرگ حدیثی در سدههای نخستین اسلامی بود. میخواهیم نشان دهیم اعتبار و رونق علم حدیث در نیشابور مرهون عنایت بزرگان دین، نظیر علی بن موسی الرضا (ع) و تصحیح مجموعههای حدیثی و روایتهای معتبر و مستند از جمله حدیث سلسلة الذهب، به همراه فعالیت محدّثان بزرگ و نام آور شیعه و عامیمذهب بوده است. چنان که خواهیم دید، در پی تلاشهای حدیثی محدّثان حوزۀ حدیث نیشابور در گردآوری روایات و یادگیری و آموزش آنها، آثار فراوانی توسط محدّثان بزرگی چون مسلم بن حجاج، فضل بن شاذان و حاکم نیشابوری تدوین گردید. نیز، خواهیم دید اشتهار آثاری مثل صحیح مسلم سبب شد این آثار در نیشابور نیز محوری برای تصنیفات حدیثی جدیدی نظیر کتب مستخرج و مسانید شوند.
Abstract<br /> muslims need to understand quran attracts their attention into hadis and its understanding and made hadis science the most popular and important science all over islamic lands. The Rabc_E Nisvabur as a part of Islamic territory enjoying partiular geographical characteristics and perfect environmental conditions changed into a place for gathering large number of jurisconsults and scholors of hadis and a place for formation of grand activities in hadis science during first four islamic centuries . The aim of the research is to investigate the state of Hadis science in The Rabc_E Nisvabur in first four islamic centuries. In this research, in order to study Hadis science historical_ analytical and documentary method is used. the researcher according to Analysis of information come to this conclusion that credit of Hadis science owe to large extent to religous scholors like Imam Reza (peace be upon him) , correction of Hadis collection and Valid and well_ founded narrations also activities of great soni and shia narrators. Following tryings of hadis scholors from Nisvabur in complying correct hadises and learning and teaching them,great works is complied by Moslem Nisvaburi, Fazl Ibn Shazan ,Hakem Nisvabur.correctness and validity of works like Sahih Moslem changed into an axis for other new hadis collection as Almostakhraj and Almosnad.