خلاصة:
مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی در صنعت دفاعی، بازدارندگی دفاعی را از طریق ساخت درونی قدرت مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فراهم می آورند. این تحقیق، در گام اول به دنبال ارائة الگوی مدیریت جهادی در صنعت دفاعی بوده و در گام دوم به بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اقتصاد مقاومتی پرداخته است. بنابراین، هدف اصلی تحقیق، ارائة الگوی مدیریت جهادی در راستای اقتصاد مقاومتی در صنعت دفاعی ج.ا.ایران می باشد. این تحقیق در زمرة تحقیقات کاربردی می باشد. جامعة آماری این تحقیق، کارکنان صنعت دفاعی ج.ا.ایران می باشند. نمونه گیری به صورت هدفمند برای انتخاب خبرگان صورت پذیرفت. مدیریت جهادی در این تحقیق، شامل ابعاد نگرش جهادی، رفتار جهادی و دانش جهادی شناسایی شد و اقتصاد مقاومتی شامل ابعاد تأمین نیازهای مشتری، حداکثر تعامل و همکاری، مدیریت بهبود و مخاطره ها، تقویت نیروی انسانی و دانش در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق، نشان دهندة این است که مدیریت جهادی بر اقتصاد مقاومتی دارای تأثیر مثبت و معناداری می باشد.
Jihadist management and resistive economy in the defense industry provide defensive deterrence through the internal construction of power under the patronage of the Supreme Leader. In the present research, the authors were seeking to present a pattern of Jihadist management in the defense industry and then examined the impact of Jihadist management on the resilient economy. Therefore, the main aim of this research is to provide a model of Jihadist management in terms of resilient economy in the defense industry of Islamic Republic of Iran. This research is an applied research. The statistical population included the defense industry staff. Sampling was done decisively to select experts. The results of the research showed that Jihadist management has a positive and significant impact on resistive economy. Finally, the applied suggestions resulting from the research were provided in order to implement Jihadist management and resistive economy in the defense industry.
ملخص الجهاز:
این تحقیق ، در گام اول به دنبال ارائـۀ الگـوی مـدیریت جهادی در صنعت دفاعی بوده و در گام دوم به بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اقتصاد مقاومتی پرداخته اسـت .
پیشینۀ تحقیق «میرمعزی» (١٣٩١)، در مقالۀ خود با عنـوان «اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العـالی)» بیان کرد که اقتصـاد مقـاومتی شـکل خاصـی از نظام اقتصادی اسلام است که در وضعیت حملۀ همه جانبـه اقتصـادی دشـمن کـه کیـان نظام اسلامی را به خطر میاندازد، پدید میآید.
(بیانـات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حرم مطهر رضوی در تاریخ ١٣٩٣/٠١/٠١) (٩) «باحرکت عادی و احیانا خواب آلوده و بیحساسیت نمیشود کارهای بـزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است ، تحرک جهادی و مدیریت جهـادی بـرای ایـن کارها [سیاست های اقتصاد مقاومتی] لازم است ».
دور دوم در ادامه برای بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اقتصاد مقاومتی، پرسشنامۀ بسـته بـین ٣٠ نفر از نخبگان صنعتی توزیع شد (نمونه گیری به صورت هدفمند) که نتایج بـه شـرح نمودار شماره های (٣) و (٤) میباشد.
(Siri&Khanifar, 2015) (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شمارة (٥): الگوی مفهومی تحقیق ٤-٣ پیشنهادها پس از انجام تحقیق ، با برگزاری جلسه هـای خبرگـی در صـنعت دفـاعی و تشـریح نتایج آن ، پیشنهادهای زیر از سوی گروه محققین و اعضای جلسۀ خبرگی ارائه گردید: (١) راه مقابله با تهدیدهای متنوع و مرکب دشمن در صنعت دفاعی، ساخت درونـی قدرت میباشد.