خلاصة:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدن ﻧﻘﺶ ﺟﻮ ﻣﺪرﺳﻪ و ﺷﯿﻮهﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻼﺳﯽ در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﻫﻤﺎل ﮐﺎری ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻫﺪف ﮐﺎرﯾﺮدی و ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻧﺤﻮه ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ از ﻧﻮع ﺗﻮ ﺻﯿﻔﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﻣ ﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺮد و زن دﺑﯿﺮ ﺳﺘﺎنﻫﺎی ﺷﻬﺮ ﺳﺘﺎن دﻫﺪﺷﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد 216 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ و ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪای و ﺑﻌﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی ﺷﯿﻮهﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻼﺳﯽ ﻣﺎرﺗﯿﻦ و ﺑﺎﻟﺪوﯾﻦ( 1998 )، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻮﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻫﺎﻟﭙﯿﻦ و ﮐﺮاﻓﺖ( 1963)و ﻣﻘﯿﺎس اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺻﻔﺎریﻧﯿﺎ و اﻣﯿﺮﺧﺎﻧﯽ( 1390 )ﺑﻮدﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸــﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺷــﯿﻮهﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻼس درس و اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﻣﻌﻠﻤﺎن راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد ﻧﺪارد( 0,04، 0,06 -، 0/06=r )، ﺑﯿﻦ ﺟﻮ ﻣﺪر ﺳﻪ و اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻫﻤﺒ ﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد دارد(r= -0/29، p <0. 01 )، ﺟﻮ ﻣﺪر ﺳﻪ ﻧﯿﺰ در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮی را اﯾﻔﺎ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ و ﺿﺮﯾﺐ ﺑﺘﺎی ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎداری دارد ،(β = -0/31، p <0. 001 ). ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﻣﻌﻠﻤﺎن را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺮ اﺳﺎس ادراک آﻧﺎن از ﺟﻮ ﻣﺪرﺳﻪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﮐﺮد. ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻮدن ﺿﺮﯾﺐ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪهی آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﻧﻤﺮات ادراک ﻣﻌﻠﻤﺎن از ﺟﻮ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻧﻤﺮات ﭘﺎﯾﯿﻦ اﻫﻤﺎلﮐﺎری آﻧﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﻧﻤﺮات ادراک از ﺟﻮ ﻣﺪرﺳﻪ، اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺑﺎﻻ را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد.
ملخص الجهاز:
اهمیت علمی این پژوهش زمانی برجسته می شود که طبق جست وجوهای انجام یافته ، حداقل در داخل کشور، هیچ پژوهشی به طور مستقیم به بررسی رابطه ی شیوه های مدیریت کلاس و ادراک از جو مدرسه با اهمال کاری نپرداخته است و پژوهش حاضر می تواند علاوه بر افزایش دانش موجود در این زمینه ، در نوع خود افق جدیدی را پیش روی معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار دهد و برخورد کارشناسانه می تواند گامی در جهت حل مسأله های آموزشی یادگیرندگان در سطوح مختلف آموزشی باشد.
به این منظور با توجه با مبانی نظری و پژوهش های پیشین ، پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی شیوه های مدیریت کلاس درس و ادراک از جو مدرسه با اهمال کاری معلمان میپردازد.
(P≥0/05) بحث و نتیجه گیری در این پژوهش به بررسی رابطه ی شیوه های مدیریت کلاس درس و ادراک از جو مدرسه با اهمال کاری معلمان پرداخته شد.
در این پژوهش ، تبیین یافته ها نشان میدهد که اهمال کاری معلمان و شیوه های مدیریت کلاس درس آن ها رابطه ی متقابل با هم ندارند و افزایش یا کاهش یکی از آن ها تأثیری در افزایش یا کاهش متغیر دیگر ندارد.
نتایج پژوهش حاضر با یافته های والرند (١٩٩٦)، مارتین ، بالدوین و ین (١٩٩٩)، بخشایش (١٣٩٢)، کتابیان (١٣٩١)، صمدی و همکاران (١٣٨٧) و عالی و امین یزدی (١٣٨٧) مبنی بر این که تفاوت معنیداری بین سبک مدیریت کلاس معلمان زن و مرد وجود ندارد، هم خوان است .
Ng, Betsy (2018) "Exploring Procrastination and Self-Regulated Learning Through Motivational Beliefs," Journal of Research Initiatives: Vol. 3: No. 3, Article 11.