خلاصة:
کیفیت خدمات یکی از مهمترین عواملی است که به رضایتمندی و تداوم حضور گردشگران منجر می-شود، هدف اصلی از تحقیق حاضر طراحی مدل تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی در فستیوالهای ورزشهای بومی و سنتی بر اساس زیرساختهای خدماتی میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل تعداد 375n= گردشگر ورزشی حاضر در فستیوال ورزش کشتی آلیش، کشتی گوروش و مسابقات اسبدوانی استان گلستان میباشد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت خدمات ورزشی چن (2011) و پرسشنامه تمایل به بازگشت گردشگران شونک(2006)، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها، از نرم افزار SPSS در بخش آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارAMOS جهت ترسیم تحلیل مسیراستفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با تمایل به بازگشت مجددگردشگران ورزشی وجود دارد(05/0≥pو 67/0r=). همچنین در بین کلیه ابعاد کیفیت خدمات ، مولفه اعتماد بیشترین تاثیر را بر رضایتمندی گردشگران داشت(05/0≥p 42/0β=). بنابراین توجه به برخورداری از منابع انسانی متخصص که دارای مهارت متناسب با خدمات ارائه شده میباشند، میتوان از طریق ایجاد اعتماد در گردشگران و بهبود رضایتمندی آنها، زمینه حضور مجدد گردشگران ورزشی را فراهم نمود.
Service quality is the major factor in sport tourism’s satisfaction and their future attendance. The main purpose of this research is designing SEM model of future intention in local and tradition sport festivals base on service’s infra-structure. Sample size consist n=375 sport tourist that participated in tradition Gorush Wrestling, Alish wrestling and horse riding festival in Golestan province that random ally and purposely selected for sample size. Chen (2011) sport service quality questionnaire and Shonk (2006) future intention questionnaire were used. After conceived about normality, data analysis with SPSS in descriptive and deduction statically and AMOS to deception of SEM. The results indicated that there were significant relationship between sport tourism’s service quality and satisfaction with future attendance (r = 0.67, p ≥ 0.05). Also among all service quality sub-scales, reliability had higher impact to the tourism’s satisfaction (β=0.42, p ≥ 0.05). However, in this case study, it showed that possess of expertise human resource that had expertise equally, could improve tourism’s reliability and satisfaction and finally their future attendance