خلاصة:
رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تاثیر بهکارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیادهسازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر میرسد بهکارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل بهکارگیری ورودیهای حسی مختلف فرد یادگیرنده به هنگام یادگیری (یادگیری تمامی فیزیولوژی را در برمیگیرد) و اصل اجتماعی بودن ارگان مغز در یادگیری و یادآوری واژگان توسط گروهی از فراگیران زبان انگلیسی یک موسسه آموزش زبان بوده است. اثر پیادهسازی این دو اصل به صورت توامان نیز بررسی شد. این آزمایش از نوع پیش-آزمون پس-آزمون با استفاده از طرح مداخله بصورت گروه کنترل و سه گروه آزمایشی بوده است. دو پس-آزمون، شامل پس-آزمون اول بلا فاصله پس از اجرای طرح مداخله و پس-آزمون دوم پس از دوهفته از زمان پس-آزمون اول، انجام شد. همچنین به منظور کسب اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده، تمامی مراحل، سه بار تکرار شد. هر بار اجرا، اثر مثبت استفاده از هر سه روش آزمایشی، در مقایسه با روش سنتی را تایید کرد اما تفاوت معنیداری میان روشهای آزمایشی گزارش نشد. همچنین تفاوت معنیداری در نتایج پسآزمونهای اول چهار گروه مشاهده نشد. به عبارت دیگر، از لحاظ یادیگری بلافاصله پس از تدریس، روشهای سنتی و آزمایشی، نتایج مشابهی داشتند.
ملخص الجهاز:
آيا پياده سازي اصل دوم از اصول يادگيري مغز-محور (اجتماعي بودن ارگان مغز) تأثير قابل ملاحظه اي بر يادگيري و به خاطر سپاري لغات تدريس شده بر اين Critical Language& Literary Studies Vol. 16, NO.
در مورد گروه آزمايشي يک ، به منظور اعمال اصل اول از اصول يادگيري مغز-محور مبني بر درگيري تمام فيزيولوژي در يادگيري و بهبود يادگيري در صورت نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ٢٤٩١٣٩٨ و Invesigating the Efect of Applying Brain-based Learning .
جدول ١ : اطلاعات آماري مربوط به اجراي دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) ابتدا به منظور کسب اطمينان از نرمال بودن توزيع داده هاي به دست آمده از نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ٢٥١١٣٩٨ و Invesigating the Efect of Applying Brain-based Learning .
آياپياده سازي اصل اول ازاصول يادگيري مغز-محور(يادگيري تمامي فيزيولوژي را دربر مي گيرد) تاثير قابل ملاحظه اي بر يادگيري و به خاطر سپاري لغات تدريس شده بر اين اساس در مقايسه با روش سنتي به فراگير را دارد؟ در اين مورد بنا بر نتايج به Critical Language& Literary Studies Vol. 16, NO.
نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ٢٦٣١٣٩٨ و Invesigating the Efect of Applying Brain-based Learning Principles on the Learning and Retention of Vocabulary by EFL Learners Alireza Meshkinmehr1 /Mehdi Pourmohammad2 Musa Nushi )corresponding author(3/Mahmoud Talkhabi4 Absract Introduction: Cognitive education is an approach to education based on the fndings of cognitive science (mind and brain research); it is focused on the learning, development, and application of cognitive trends in order to achieve desirable learning )Telekabi and Nouri 2012(.