خلاصة:
ارتقاء بهزیستی روانشناختی یکی از وظایف مهم برای مدیران و متخصصان نظام آموزشی است. بهزیستی روانشناختی همواره در محیطهای علمی مورد توجه روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه آماری با استفاده از جدول برآورد کرجسی و مورگان به تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای مقیاس ذهنآگاهی براون و رایان، مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه سرمایههای روانشناختی لوتانز بود. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی با سرمایههای روانشناختی (001/0<;P؛ 730/0=R)، نیاز به شناخت (001/0>;P 505/0=R) و ذهنآگاهی (001/0>;P؛ 382/0=R) همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در ضمن ذهنآگاهی، سرمایه روانشناختی و نیاز به شناخت 56 درصد از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین میکنند. با توجه به اینکه متغیرهای ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی پیشبینی کنندههای معناداری برای بهزیستی روانشناختی هستند، میتوان با ایجاد و ارتقاء چنین ظرفیتهایی بهزیستی روانشناختی دانشجویان را بهبود بخشید.
Promoting Psychological well-being are important tasks for directors and educational system professionals. Psychological well-being has always attracted psychologists' attention, in scientific environments. The purpose of this present study was the explaining of Psychological Well-being based on Mindfulness, Need for Cognition and Psychological Capital in the students. Research method was descriptive-correlational. Statistical population consisted of all students in Bu-Ali Sina University in the academic year of 2016-2017. Students 375 were selected by multiple cluster sampling method using Krejcie and Morgan table. The instruments for data gathering included, Mindful attention awareness scale (Brown & Ryan), Need for Cognition scale (Cacioppo, Petty & Kao), Ryff Psychological Well-being scale and Luthans Psychological Capital questionnaires. The data was analyzed with Pearson correlation and multivariate regression using. Results showed that Psychological Well-being had a significant positive correlation with Psychological Capital(R=0.730؛ P<0.001), Need for Cognition(R=0.505؛ P<0.001) and Mindfulness(R=0.382؛ P<0.001). Meanwhile Mindfulness, Psychological Capital and Need for Cognition predict 56% of Psychological Well-being variance. Given that Mindfulness, Need for Cognition and Psychological Capital variables were significant predictors of Psychological Well-being in students, creating and fortifying such capacities can promot Psychological Well-being of students.
ملخص الجهاز:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و دو، تابستان ٩٨، ص ٢١٧ تا ٢٣٧ Vol. 15, No. 52, Summer 2019 تبيين بهزيستي روان شناختي بر اساس ذهن آگاهي ، نياز به شناخت و سرمايه هاي روان شناختي در دانشجويان حسين نادري پور١، ابوالقاسم يعقوبي ٢، مسيب يارمحمدي واصل ٣، حسين محققي 4 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٢/٠٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٦٠/١٢ چکيده ارتقاء بهزيسـتي روان شـناختي يکي از وظايف مهم براي مديران و متخصـصـان نظام آموزشي بود.
بر اين اساس هدف پژوهش حاضر تبيين بهزيستي روان شناختي بر اساس ذهن آگاهي ، نياز به شناخت و سرمايه هاي روان شناختي در دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان است تا درنهايت مشخص شود تا چه اندازه متغيرهاي پيش بين قادر به تبيين واريانس بهزيستي روان شناختي هستند.
ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي پژوهش متغير ميانگين انحراف معيار بهزيستي روان شناختي 77/62 9/72 سرمايه هاي روان شناختي 99/25 16/23 ذهن آگاهي 59/97 13/14 نياز به شناخت 42/88 9/07 استقلال 11/37 2/25 تسلط بر محيط 13/61 2/52 رشد شخصي 13/93 2/66 ارتباط مثبت با ديگران 13/31 2/82 هدفمندي در زندگي 12/28 2/58 پذيرش خود 13/12 2/68 خودکارآمدي 24/96 5/16 اميدواري 25/16 5/23 تاب آوري 24/78 4/67 خوش بيني 24/35 4/46 جدول ٢.
ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهش همان گونه که يافته هاي جدول ٢ نشان مي دهد بين بهزيستي روان شناختي با سرمايه هاي روان شناختي (٠٧٣=R)، نياز به شناخت (٠٥٠=R)، ذهن آگاهي (٠٣٨=R)، خودکارآمدي (٠٦١=R)، اميدواري (٠٦٥=R)، تاب آوري (٠٥٨=R) و خوش بيني (٠٥٥=R) رابطه معناداري وجود دارد.
Prazak, Critelli, Martin, Miranda, Purdum, & Powers 2.
Josefsson, Larsman, Broberg, & Lundh 5.