خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفههای خشنودی شغلی کارکنان و ارائه الگویی مناسب از آن میباشد. بر همین اساس، طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز استان مازندران میباشد (شامل گروه کانونی متشکل از مدیران شرکت با پایه سازمانی 17 به بالا به تعداد 40 نفر، و گروه کانونی متشکل از کارشناسان شرکت با پایه سازمانی 15 و 16 به تعداد 149 نفر). از این جامعه، 17 مدیر و 48 کارکن به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. با توجه به طرح پژوهش، ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل مطالعه اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه (محققساخته) بود. تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج نشان داد که الگوی خشنودی شغلی دارای سه بعد (محیطی، فردی، و اجتماعی) و 14 مولفه (شرایط فیزیکی محیط کار، پاداشهای اقتضایی، سبک سرپرستی، کیفیت، ارزیابی عملکرد، ارتقا و بالندگی شخصی، ویژگیهای شغل، تناسب شغل و شاغل، مهارتهای تصمیمگیری، مشارکت و کار تیمی، تعادل کار-زندگی، امور رفاهی، شرایط روانشناختی محیط کار، و روابط همکاران) میباشد.
ملخص الجهاز:
عوامل مؤثر بر خشنودی شغلی: بررسی یک الگوی ساختاری The Factors Affecting Job Satisfaction: Considering an Structural Model {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای خشنودی شغلی کارکنان و ارائه الگویی مناسب از آن میباشد.
خشنودی شغلی مهم است زیرا بر موفقیت سازمان تأثیر دارد (Voon, Lo, Ngui, & Ayob, 2011) و روحیه کارکنان، روابط دوستانه با همکاران، خلاقیت و نوآوری را افزایش میدهد (Bushra, Usman, & Naveed, 2011).
نتایج پژوهش (2013) Chahal, Chahal, Chowdhary and Chahal نشان میدهد که بین خشنودی شغلی و همکاری رابطه وجود دارد (Shafiei & Rezaei, 2016).
(2003) Linz معتقد است کارکنان به منظور رشد و ارتقا میبایست آموزشهای مورد نیاز شغل خود را دریافت دارند و در همین راستا (1995) Bowen and Lawler اظهار میدارند که پژوهشها نشانگر آن است که سازمانها از انجام فرآیند توانمندسازی منافعی کسب میکنند که یکی از این منافع، افزایش خشنودی شغلی - Job Description Index (JDI) کارکنان است.
یافتههای پژوهش (2016)Swadekouhi, Zoghibiqnad, Hosseinpour and Amirpour Birgani نشان میدهند که بین تناسب شغل و شاغل با خشنودی شغلی کارکنان رابطه مثبت دارد.
خروجی آزمون t-test برای عوامل مؤثر بر خشنودی شغلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} هدف اصلی در پژوهش حاضر، تبیین الگوی خشنودی شغلی کارکنان بود و بدین منظور از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شد و در این راستا از نرمافزار PLS بهره گرفته شده است.