خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحولات فقیهی شیعه درباره حقوق و آزادیهای زنان و تأثیر زمان و مکان بر این تحولات، به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور منابع فقهی شامل منابع اصیل استنباطی فقهی در محدوده چهل سال اخیر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. با بررسیهای انجام شده، پژوهشی که موضوع مطالعه حاضر در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. پس از بررسی منابع پژوهش، این نتیجه حاصل شد که با مفتوح بودن باب اجتهاد در فقه شیعه، استفاده از احکام ثانویه و احکام حکومتی و بهرهگیری از منبع عقل و عرف و بناءعقلای در فقه شیعه، تحولات مثبت و قابل توجهی درباره حقوق و آزادیهای زنان رخداده است. بهطوریکه با تفحص در فتوای فقهای شیعه تحولاتی مثبت برپایه حقایق و زندگی کنونی زنان در مسائلی همچون ارث، دیه، حق خروج زن از منزل، آزادی و استقلال در ازدواج، حق طلاق، انواع مشارکتهای سیاسی و مسائل مستحدثه حجاب قابل مشاهده و بهرهبرداری است که زنان در پرتوی آن از حقوق و آزادیهای بیشتری بهرهمند شدهاند. پژوهش حاضر به این نتیجه رسید که زن در رهگذر این نگاه از احکام حقوقی متمایزی در مقایسه با فقه مقتدم برخوردار شده است.
This descriptive-analytical research was conducted with the aim of investigating the Shiite
jurisprudential changes in women's rights and freedom and the effect of time and place
on these changes; thus, jurisprudential sources, including original inferential ones during
last forty years, were examined. After reviewing them, it was determined that there was
no research that had examined the subject of this research. The findings of this research
demonstrate that the open door of Ijtihad, the use of secondary and governmental orders,
and the use of reason and custom in Shiite jurisprudence have caused to happen positive
and considerable changes in women's rights and freedom. By examining Shiite jurists'
Fatwas, according to women's current life, positive changes in some issues such as
inheritance, blood money, women's right to leave home, freedom and independence in
marriage, the right to divorce, all kinds of political participations, and novel issues about
Hijab are visible and women have had more rights and freedom by them. This research
concluded that from this point of view, women have had different legal orders compared
to the early jurisprudence.