خلاصة:
در بین مراحل آزمون سراسری(مراحل قبل، حین و بعد از آزمون)، مرحله حین اجرای آزمون نسبت به دو مرحله قبل و بعد از آزمون دارای ویژگی و حساسیت خاصی است. این مرحله به دلیل پراکندگی و گستردگی حوزه ها و تعداد زیاد داوطلبان و عوامل برگزاری آزمون، از آسیبپذیری بیشتری برخوردار است. بر این مبنا عوامل متعددی بر امنیت آزمون سراسری تاثیرگذار است. از بین این عوامل میتوان به دو دسته عوامل انسان محور و فناوری محور که از همه مهمتر هستند اشاره کرد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل انسان محور و فنآوری محوری است که بر امنیت حوزه های برگزاری آزمون سراسری دوره کارشناسی موثر هستند. با توجه به مطالب بالا، پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مهمترین عوامل برگزاری آزمون حوزه های تهران تشکیل داده و حجم نمونه نیز با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان تعیین شده و نمونه ها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای بررسی روایی پرسشنامه تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان ضریب برای پرسشنامه این تحقیق برابر0.965 شد که نشان از روایی خوب این پرسشنامه دارد .یافته های پژوهش حاضر به روش توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری شده است که مولفه هایی مانند عوامل با تجربه و وظیفه شناس، عملکرد باندی عوامل برگزاری آزمون، بهرهگیری از دستگاه های کورکننده تلفن همراه(جمر)،ضعف کیفی عکس کارت ورود به جلسه داوطلبان بیشترین تاثیر را بر امنیت آزمون سراسری دارد.
ملخص الجهاز:
جامعۀ آماری این پژوهش را مهم ترین عوامل برگزاری آزمون حوزه های تهران تشکیل داده و حجم نمونه نیز با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان تعیین شده و نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است .
یافته های پژوهش حاضر به روش توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری شده است که مؤلفه هایی مانند عوامل با تجربه و وظیفه شناس ، عملکرد باندی عوامل برگزاری آزمون ، بهره گیری از دستگاه های کورکنندة تلفن همراه (جمر)، ضعف کیفی عکس کارت ورود به جلسۀ داوطلبان بیشترین تأثیر را بر امنیت آزمون سراسری دارد.
اگر در این مرحله امنیت آزمون دچار آسیب شود دسترسی داوطلبان به آموزش عالی دیگر به صورت عادلانه نخواهد بود و فرصت های برابر و شرایط یکسان برای ورود به دانشگاه از بین خواهد رفت .
اهمیت موضوع یکی از مهم ترین دغدغه های برنامه ریزان آموزش عالی آن است که پذیرش دانشجو به شیوه ای صورت گیرد که هم شرایط و پیش نیازهای مورد نظر دانشگاه ها تأمین گردد و هم شایسته ترین داوطلبان انتخاب شوند.
از بین تعداد ٣٧ دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی مجری آزمون سراسری در سطح شهر تهران در سال ، ١٣٩٠ تعداد ٩ دانشگاه به عنوان حوزة برگزاری آزمون برای انجام پروژه به صورت تصادفی انتخاب شده است .
به طورکلی ٧٤/٣ درصد از پاسخ گویان تحصیلات دانشگاهی داشته اند که این امر نشان دهندة توجه سازمان سنجش آموزش کشور به عوامل دارای تحصیلات عالی در امر برگزاری آزمون در حوزه های آزمون است .