خلاصة:
زمینه و هدف: تبعیت ناقص از مصرف مکمل آهن از دلایل اصلی کم خونی فقر آهن در دوران بارداری است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک برنامه آموزشی در ارتقای تبعیت از ابعاد مختلف مصرف مکمل آهن در زنان باردار بود.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مداخلهای از نوع قبل و بعد کنترل دار بود. تعداد 100 زن باردار در هفته های 20-16 بارداری از بین مراکز خدمات جامع شهری اسدآباد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. برنامه آموزشی در قالب پیام های نوشتاری به همراه تصاویر، خودپایشی و یک تماس تلفنی به گروه مداخله ارائه شد. پیامدهای مداخله شامل ابعاد مختلف رفتار مرتبط با تبعیت از مصرف مکمل آهن، سطح سرمی هموگلوبین و فریتین مادران بود. آگاهی و متغیرهای تئوری انگیزش- محافظت متناظر با هر یک از رفتارهای مورد مطالعه به عنوان پیامدهای ثانویه مداخله بررسی شدند. سنجش شاخص های خونی با انجام آزمایش خون و سایر متغیرها با استفاده از پرسشنامه انجام شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد مداخله توانست در رفتار مادران دو گروه در رابطه با مصرف مکمل آهن همراه با منابع دارای ویتامین ث تفاوت معناداری ایجاد نماید(001/0>P). هرچند علیرغم بهبود وضعیت رفتار مصرف منظم مکمل آهن، عدم مصرف همزمان مکمل آهن به همراه منابع دارای کلسیم و رعایت فاصله بین نوشیدن چای و مصرف مکمل، تفاوت بین دو گروه معنادار نبود. همچنین مادران دو گروه از نظر مقدار فریتین تفاوت معناداری داشتند(003/0=P)
نتیجه گیری: به نظر می رسد تاکید بر ابعاد مختلف مصرف مکمل آهن در برنامه های آموزشی می تواند در کاهش کم خونی مادران باردار موثر باشد.
Aim: Incomplete compliance with iron supplementation is one of the main caused of iron deficiency in pregnant women. The aim of this study was to investigate the effect of educational intervention on increase compliance with iron supplementation program and decrease iron deficiency anemia based on motivation protection theory.
Materials and Methods: In this controlled before-after intervention 100 pregnant women (16 to – 20th week of gestation) were allocated into two groups. Educational program consisted of written messages and images, self-monitoring and one phone contact. The tailored messages were sent via social media. The primary outcome included the level of Hemoglobin and ferritin as well as four aspects of compliance with iron supplementation. Also constructs of motivation- protection theory were considered as the second outcomes. Measures were conducted using the blood test and a questionnaire.
Results: The results showed that intervention had a significant effect on taking vitamin C and iron supplementation together (P
Conclusion: It seems that emphasizing on the different aspects of compliance with iron supplementation may be effective in reducing iron deficiency anemia in pregnant women.