خلاصة:
طبقهبندی افعال بر اساس رفتار نحوی، معیار درجات شکلگرفته، نقشهای موضوعی، عناصر ادراکی و واژگانی و چارچوب معناشناختی آنها از مواردی است که در دورههای مختلف مباحث متفاوتی را پیش کشیده است. مطالعهی رخدادهای فرعی جایگرفته در افعال و بررسی رابطهی علت/نتیجه یا رابطهی اسلوب/ شیوه در کنار تبیین وجود یا عدم وجود همزمان ارتباطهای ذکر شده نیز نظرات متعددی مطرح ساخته است. عتبهالکتبه نوشتهی منتجبالدین بدیع که از نمونههای ترسل در قرن ششم هجری است، تمایزهای سبکی خاصی را نشان میدهد که گاه در قالب چارچوبهای معناشناختی شکلیافته با معیارهای شناخته شده وتعاریف واژگانی و اصطلاحی، نمیگنجد.در این کتاب افعال ضرورتاً چارچوبهای معناشناختی ثابتی را در بر نمیگیرند و گروهی از افعال با ساخت ربطی که نیازی به عامل یا کارگزار ندارد، در معنی ساخت هایی که می آید که به فاعلی ارجاع داده می شود و جدای از آنکه رابطه ی اسلوب و شیوه را نشان می دهد، همزمان رابطه ی علی را نیز تبیین می کند؛ این تمایزها چنانکه گلدبرگ مطرح می کند حاصل محدویت واحد فرهنگی نیست و به سبک و گزینش های خاص منتجب الدین بدیع ارتباط دارد.
ملخص الجهاز:
عتبه الکتبه نوشتۀ منتجب الدین بدیع که از نمونه های ترسل در قرن ششم هجری است ، تمایزهای سبکی خاصی را نشان میدهد که گاه در قالب چارچوب های معناشناختی شکل یافته با معیارهای شناخته شده و تعاریف واژگانی و اصطلاحی ، نمی گنجد.
در این کتاب افعال ضرورتا چارچوب های معناشناختی ثابتی را در بر نمی گیرند و گروهی از افعال با ساخت ربطی که نیازی به عامل یا کارگزار ندارد، در معنی ساخت هایی می آید که به فاعلی ارجاع داده می شود و جدای از آنکه رابطۀ اسلوب و شیوه را نشان میدهد، همزمان رابطۀ علی را نیز تبیین میکند؛ این تمایزها چنانکه گلدبرگ مطرح میکند حاصل محدویت واحد فرهنگی نیست و به سبک و گزینش های خاص منتجب الدین بدیع ارتباط دارد.
نویسنده در جمله هایی رابطۀ اسلوب را با فعل ربطی میسازد مثل ؛ " ارزانی شد "اما در عین حال همین ساخت را با رابطۀ نتیجه و علی در صورت های دیگری نیز جای میدهد.
قاعدۀ خدمت ما را ملتزم (است )، منتهج (است )، مفتخر(است ) و مبتهج (است )،در عین آنکه ساخت ربطی دارد و رابطۀ اسلوب را نشان میدهد، برخلاف چارچوب معنایی تعریف شده برای چنین ساخت هایی رابطۀ علت و نتیجه را تبیین میسازد و افعال ، معنی متفاوت از ساخت مییابد و به ترتیب در معنی التزام میکند-انتهاج میکند- افتخار میکند و ابتهاج میکند، استفاده میشود.
Hans (2011) A frame-semantic approach to syntactic alternations: The case of build verbs.