خلاصة:
پژوهش حاضر درصدد است تا به روششناسی کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به فهم عمیق تجربة زیستة خرافهگرایی در میان دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز بپردازد. جامعة مورد مطالعه این پژوهش دانشجویان دختر مقطع ارشد دانشگاه تبریز است که حداقل دو بار در یک سال اخیر ۱۳۹۴-۱۳۹۵ به فالبین مراجعه کردهاند. مصاحبهها به روش مصاحبة عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شده است و تا جایی که از نظر پژوهشگر به اشباع نظری برسد، ادامه یافته است. اعتبار پژوهش با درنظرگرفتن مکان و زمان پژوهش و حداقل دخالت ارزشی از سوی مصاحبهگر صورت گرفته است. بعد از گردآوری دادهها و مطالعة متن مصاحبهها، دادهها بعد از بازبینیهای مکرر کدگذاری و مقولهبندی شدند. نتایج یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که پدیدة خرافهگرایی به پیامدهای ذهنی منفی از جمله تقدیرگرایی، وابستگی فکری و تأثیرگذاری منفی بر ذهن آزمونشوندگان منجر میشود. همچنین از جمله متغیرهای تأثیرگذار بر خرافهگرایی در پژوهش حاضر میتوان به احساس ناتوانی، پیشینة خانوادگی (تجربة آموختهشده)، نظام مردسالاری حاکم بر فضای جامعه و بیهنجاری اشاره کرد. در پایان پژوهش برآیند متغیرهای تأثیرگذار در گرایش به خرافهگرایی ماتریس شرطی «تخدیر ذهنیت» حاصل شده است.
In the era of globalization, the development of modern institutions has created fears and hopes for social actors on a global scale and regional. Because, according to the views of scholars such as Giddens, psychological sense of meaninglessness, anxiety, depression, stress, choices, ontological insecurity, etc. are unintended consequences of modernity. In the situation of postmodernism, some of the social actors to exit the challenges of late modernity and overcome the pressure and feeling of meaninglessness rather than follow over the religious values and maximum capacity of meaning-making religion in all fields, the they is sometimes superstitious scientism (the action is inherently illogical and inconsistent with religious teachings). Academic Human as well as other social actors are not excluded from it. Thus, present study aims to understanding the lived experience of superstitions among M.A. female students of Tabriz University through establishing qualitative methodology and phenomenological approach. Statistical society of present study is M.A. female students of Tabriz University who referred to soothsayer at least two times from 2015 to 2016. Interviews conducted via In-depth and semi-structured approach. Interviews has continued till reaching theoretical saturation from researcher’s perspective. Research validity measured by author regarding to time and location of study and with minimum value interface. After collecting the data, interviews’ transcripts have been studied. And after repeated reviews data was encoded and categorized. The results of present study suggested that the phenomenon of superstition leads to negative mental consequences such as Fatalism, intellectual dependence and negative impact on the minds of respondents. Also, in this study, among the affecting variables on superstitions disability in solving problem, family background (learned experience), prevailing patriarchal system in the society and Anomie could be mentioned. And at the end of study resultant of effective variables obtained for tendency to superstitions of conditional matrix of mental stupefaction. .
ملخص الجهاز:
جامعۀ مورد مطالعه اين پژوهش دانشجويان دختر مقطع ارشد دانشگاه تبريز است که حداقل دو بار در يک سال اخير ١٣٩٤-١٣٩٥ به فال بين مراجعه کرده اند.
متأسفانه بايد دانست که چه عواملي سبب شده است دانشجويان کارشناسي ارشدي که از نخبگان جامعه هستند، براي حل مشکلات خود دست به دامن خرافه گرايي ميشوند؛ زيرا مراجعۀ اين قشر تحصيل کرده به فال بيني و دعانويسي مثال نقض روشني براي عدم عقل گرايي در جامعه و زمينه ساز بروز آسيب هاي اجتماعي در جامعه ميشود.
ميدان پژوهش حجم نمونه و روش نمونه گيري جامعه يا ميدان مورد مطالعه در اين پژوهش ، شامل دانشجويان دختر مقطع ارشد دانشگاه تبريز است که حداقل دو بار در يک سال اخير، يعني در فاصلۀ زماني ١٣٩٤-١٣٩٥ به فال بين مراجعه کردند.
1. Colaizzi پيشينۀ خانوادگي (تجربۀ آموخته شده ) دقت در يافته هاي مصاحبه نشان ميدهد، باورهاي خرافه و گرايش به فال بيني بيشتر دانشجويان ريشه در جامعه پذيري خانوادگي آنان دارد.
داده هاي حاصل از متن مصاحبه ها نشان ميدهد، مادراني که سابقۀ مراجعه به طالع بيني و دعانويسي دارند، فرزندان و به ويژه دختران نيز به دليل آموزش گرايش به باورهاي خرافه در آن ها نهادينه ميشود و سعي ميکنند در زماني که مشکلي بروز ميکند، براساس تجربۀ آموخته شده به فال بين مراجعه کنند.