خلاصة:
این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی برنامهریزی درسی تربیتبدنی در نیروهای مسلح برای استفاده قرماندهان، مدیران، برنامهریزان و کارشناسان تربیتبدنی نیروهای مسلح اجرا گردید. این مطالعه با روش تحقیق ترکیبی روی 125 نفر از فرماندهان و خبرگان تربیتبدنی انجام و از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه (محققساخته) استفاده شد. در مصاحبه نیمهساختاریافته آزمون دوجملهای بهکار رفت و در پرسشنامه (محققساخته) روایی محتوایی پرسشنامه با محاسبه ضریب لوشه حدود 9/0 و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 948/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با روشهای آماری توصیفی از نوع همبستگی و استنباطی (معادلات ساختاری، آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی) با نرمافزارهای «SPSS» و «PLS» تحلیل شد. یافتهها نشان داد که الگوی نهایی برنامهریزی درسی تربیتبدنی شامل سه بعد: ورزش همگانی، ورزش سازمانی، ورزش قهرمانی و هریک از ابعاد، شامل شش مؤلفه (اهداف، محتوا،شیوههای تدریس، مربیان، فضا و امکانات ورزشی، ارزشیابی) و 127 شاخص برای مجموع مؤلفهها میباشند. نتایج مطالعات میدانی حاضر نشان میدهد در اجرای برنامههای تمرینی یگانهای صفی و ستادی توجهی به محتوا و مربیان نشده است و این یکی از مسائل مهمی است که برای افزایش توانمندی جسمانی کارکنان متناسب با نوع شغل و رسته خدمتی در تدوین برنامههای ورزشی باید به آن توجه شود.
This research is intended to develop a model of physical fitness curriculum in the armed forces for the use of commanders, managers, programmers, and experts. This mixed study included 125 physical fitness commanders and experts. A semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were employed for data collection. The semi-structured interview was tested by binomial test, and the content validity of the questionnaire was confirmed by Louche coefficient of 0.9 and Cronbach's alpha coefficient of 0.948. The data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (structural equations, Kolmogorov-Smirnov test, confirmatory factor analysis and partial least squares structural equations) with SPSS and PLS software. The results showed that the final model of physical education curriculum included three main dimensions including public, organizational, and championship sports each of which contained six components (goals, content, teaching methods, instructors, and sport facilities and spaces, and evaluation). 127 indicators were identified for all components. The results of survey indicated that the content and instructors have not been considered in exercising the programs. This is an essential issues in the planning sport programs which need to be considered for enhancing the physical fitness of the group based on the type of their jobs and services.
ملخص الجهاز:
يافته ها نشان داد که الگوي نهايي برنامه ريزي درسي تربيت بدني شامل سه بعد: ورزش همگاني، ورزش سازماني، ورزش قهرماني و هريک از ابعاد، شامل شش مؤلفه (اهداف ، محتوا،شيوه هاي تدريس ، مربيان ، فضا و امکانات ورزشي، ارزشيابي) و ١٢٧ شاخص براي مجموع مؤلفه ها ميباشند.
سؤال دوم : مؤلفه هاي الگوي برنامه ريزي درسي تربيت بدني نيروهاي مسلح کدامند؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣.
در بعد حوزه يادگيري ورزش همگاني، مؤلفه محتوا (با بار عاملي ٠/٨٨)، مؤلفه مربيان (با بار عاملي ٠/٨٣)، مؤلفه اهداف و شيوه هاي تدريس (با بار عاملي ٠/٧٦)، مؤلفه ارزشيابي (با بار عاملي ٠/٧٥) و مؤلفه فضا و امکانات ورزشي (با بار عاملي ٠/٧٣)، به ترتيب داراي بيشترين وزن و اهميت در الگوي برنامه ريزي درسي تربيت بدني هستند.
در بعد حوزه يادگيري ورزش سازماني، مؤلفه مربيان (با بار عاملي ٠/٨٨)، مؤلفه فضا و امکانات ورزشي (با بار عاملي ٠/٨٧)، مؤلفه شيوه هاي تدريس (با بار عاملي ٠/٨٥)، مؤلفه اهداف (با بار عاملي ٠/٨٤) و مؤلفه محتوا و ارزشيابي (با بار عاملي ٠/٨٢)، به ترتيب داراي بيشترين وزن و اهميت در الگوي برنامه ريزي درسي تربيت بدني هستند.
در بعد حوزه يادگيري ورزش قهرماني، مؤلفه مربيان (با بار عاملي ٠/٩١)، مؤلفه اهداف (با بار عاملي ٠/٩٠)، مؤلفه محتوا و فضا و امکانات ورزشي (با بار عاملي ٠/٨٨)، مؤلفه ارزشيابي و شيوه هاي تدريس (با بار عاملي ٠/٨٧)، به ترتيب داراي بيشترين وزن و اهميت در الگوي برنامه ريزي درسي تربيت بدني هستند.