خلاصة:
همان گونه که در اجتماعات انسانی نام گذاری اهمیت دارد، در داستاننویسی نیز خلق نامهای مناسب از وظایف مهم نویسندگان محسوب میشود. نویسندگان میتوانند با توجّه به فضا و درونمایۀ داستان، انواع نامها را به صورت عام، خاص، ترکیب وصفی و مانند آن برای شخصیتها در نظر بگیرند؛ یا حتّی برای آنان نامی نیاورند. نامگذاری در داستان مانند سبک نویسندگی از نویسندهای به نویسندۀ دیگر متفاوت است. آگاهی از این نکته که هدف نویسنده از آوردن هر نام چه بودهاست، میتواند مخاطب را در درک بهتر معانی پنهان و رمزهای نهفته در داستان یاری دهد. این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد نشانهشناختی و با روش توصیفی ـ تحلیلی به نامشناسی شخصیتها در رمان ملکوت نوشتۀ بهرام صادقی میپردازد. استفاده از نشانهشناسی در این پژوهش به منظور کشف رمز نشانهها (نام شخصیتها) و چگونگی فرایند معنادهی آنهاست. نامها در این داستان از دیدگاه زاویة دید، شخصیتشناسی و از منظر معنایی بررسی و تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشتر نامهای منتخب صادقی در این داستان با شخصیتها تناسب و همخوانی دارند و نامها بر مبنای کنش و رفتار اشخاص انتخاب شدهاند. همچنین استفاده از نامهای نمادین و استعاری در این داستان -که متأثّر از دورۀ خاصّ سیاسی و اجتماعی پس از کودتای 28 مرداد 1332 است- نشان میدهد که مجموعهای از عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به همراه تفکّر خاصّ نویسنده در نامگذاریهای او تأثیرگذار بودهاست.
As naming is of paramount importance in human communities, creating suitable and meaningful names is an important task of the writers. The author can choose various general, specific, mix and descriptive names with respect to theme and story environment, or even let them unnamed. Like writing styles, using names in story is different from person to person. Being familiar with the aim of the writer for choosing each name, helps audience to have a better understanding of the underlying meaning and hidden secrets in the story. Using a descriptive–analytical method, this research aims to study the onomastic of the characters in the novel “Malakout” by Bahram Sadeghi. In this story, names are analyzed based on point of view, character recognition and their meanings. Findings of the present research shows that most of the chosen names by Sadeghi are congruent with the characters in the story and have been chosen based on the action and behavior of the individuals. Furthermore, the usage of symbolic and metaphorical names in this story which are influenced by the special political and social era after the coup of 28th of Mordad 1332, reveals that a combination of political, social and cultural factors along with the specific lines of thoughts of the writer are responsible for his way of naming