خلاصة:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اراﺋﻪ اﻟﮕﻮی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﺮدی در ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﺷﮕﺎهﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺎرﺑﺮدی ﺑﻮده و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﺷﮕﺎهﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 335 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﺪول ﮐﺮﺟﯽ- ﻣﻮرﮔﺎن 181 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ 150 ﻧﻔﺮ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎ را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘﺬﯾﺮی ﺳﺮﻣﺪ و ﻫﻤﮑﺎران (1390)، و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﮐﺮدﻧﺎﺋﯿﺞ و ﻫﻤﮑﺎران (1386) ﺑﻮد. رواﯾﯽ ﺻﻮری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ ﺗﺎﺋﯿﺪ ﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺮای ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ 0/724= a و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﺮدی 0/724= a ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ.
ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ (ﻓﺮاواﻧﯽ، درﺻﺪ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر) و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺷﺎﻣﻞ روش ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری، ﻧﺮماﻓﺰار Smart PLS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دادﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی آن )ﻣﻘﯿﺎس ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، ﻣﻘﯿﺎس اﺧﻼﻗﯽ، ﻣﻘﯿﺎس ﻧﻮع دوﺳﺘﺎﻧﻪ( ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﻣﻮﻟﻔﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﺮدی اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دارد و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﻓﺮاد ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ را ﻧﯿﺰ در آﻧﻬﺎ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﺮد. در ﻧﻬﺎﯾﺖ اﻟﮕﻮی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﺮدی اراﺋﻪ ﺷﺪ.
ملخص الجهاز:
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران چکیده هدف این تحقیق ارائه الگوی تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی برکارآفرینی فردی در مدیران باشگاههای ورزشی شهر تبریز بود.
همبستگی بین مسئولیتپذیری اجتماعی ومولفههای آن (مقیاس قانونی، مقیاس اخلاقی، مقیاس نوع دوستانه) بر کارآفرینی فردی نشان داد یکی از مولفههایی که میتواند بر کارآفرینی فردی اثر بگذارد این است که فرد نسبت به جامعه و پیرامون خود احساس مسئولیت کند.
ــ با توجه به اینکه مقیاس قانونی از مولفههای (مسئولیتپذیری اجتماعی) بر کارآفرینی مدیران باشگاههای ورزشی شهر تبریز تاثیر مثبت و معناداری داشت پیشنهاد میشود جهت ارتقاء کارآفرینی، مقیاس قانونی از طریق موارد زیر افزایش یابد، به عنوان مثال مدیران سلسله مراتب اداری و مبتنی بر مقررات و ضوابط قانونی را در باشگاهها کاملاً شفاف تعریف کرده و آن را اجرا نمایند و همچنین کاملاً نظر کارکنان را نسبت به اینکه جلب رضایت مشتریان و مردم بسیار مهم است تشریح کنند و در راستای تشویق به همین امر با کارکنان رفتار نمایند.
ــ با توجه به اینکه مقیاس اخلاقی (از مولفههای مسئولیت پذیر اجتماعی) بر کارآفرینی مدیران باشگاههای ورزشی شهر تبریز تاثیر مثبت و معناداری داشت پیشنهاد میشود جهت ارتقا کارآفرینی اجتماعی مقیاس اخلاقی را از طریق رعایت حقوق دیگران، نوع دوستی و مشارکت اجتماعی در باشگاهها افزایش داده و در تکریم کارکنان نیز این امور را لحاظ کنند تا در باشگاهها به این امر توجه شود.
ــ با توجه به تاثیر مثبت مقیاس نوع دوستانه بر کارآفرینی مدیران باشگاههای ورزشی شهر تبریز پیشنهاد میشود برای ارتقاء کارآفرینی مقیاس نوع دوستانه از طریق شرکت افراد در گروههای خیرین و آموزش افراد در این زمینه بیشتر تلاش کنند تا با افزایش مقیاس نوع دوستانه کارآفرینی اجتماعی نیز افزایش یابد.