خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی مدیریت فروش بلیت در رویدادهای بزرگ ورزشی کشورهای سراسر دنیا و ارائه یک الگو متناسب با شرایط ایران بود. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و به روش کیفی بوده است. جامعه آماری کلیه کشورهای سراسر دنیا بودند و نمونه آماری این پژوهش عبارت بودند از آمریکا، انگلستان، استرالیا، چین، کره جنوبی، فنلاند، کانادا، قطر، آلمان، ترکیه و ایران.
ابزار پژوهش جهت گردآوری اطلاعات، مطالعه کتابخانهای، وبسایتهای رسمی کمیتههای ملی المپیک کشورهای تحت مطالعه، کمیته بینالمللی المپیک، برگه یادداشت و ثبت مشاهدات اسنادی معتبر بود. جهت جمعآوری اطلاعات و بررسی صحت و سقم آنها از کنترل چند جانبهای به روش ترکیبی گروه متمرکز و الگوبرداری تطبیقی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در کشورهای منتخب دنیا از شیوههای مختلفی جهت مدیریت، تهیه و توزیع بلیت استفاده شده است که هر یک از این روشها، نتایج و دستاوردهایی را به همراه داشتهاند نظیر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، کنترل و امنیت تماشاچیان، احترام به شأن تماشاچیان، امنیت رویداد، درآمدزایی و سایر مزایای مطرح شده. در نهایت با توجه به یافتههای پژوهش، الگویی متناسب با وضعیت موجود در ایران جهت ارتقا مدیریت فروش بلیت ارائه گردید.
The purpose of this research doing comparison study of ticket sales management among all over the world countries in sport mega events and offering a pattern according to Iran situation. Based on the objectives, Research methodology of this has been applied and qualitative (comparative study). Statistical society was all countries around the world and statistical sample was: United States of America, England, China, South Korea, Australia, Finland, Canada, Qatar, Germany, Turkey and Iran. Research tools were library study, official websites of National Olympic Committees in the selected countries, International Olympic Committee, scientific authentic essays, notes and documents observation records. For data gathering and considering correctness, multilateral control in the way of mixed method consist of focus group and benchmarking were used. The results showed that in the selected countries, different methods of ticket sales, distribution and management were used and each of these methods had different achievements such as preventing black market, spectator security and control, respecting spectator's dignity, event security, moneymaking and other benefits which had been mentioned in the research. Finally, with regard to the research results, a pattern was offered according to Iran existing condition in order to ticket sales management.
ملخص الجهاز:
نتـایج پـژوهش نشـان داد کـه در کشـورهای منتخـب دنیـا از شیوه های مختلفی جهت مدیریت ، تهیه و توزیع بلیت استفاده شده است که هر یک از این روش ها، نتایج و دستاوردهایی را به همراه داشته اند نظیر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه ، کنترل و امنیت تماشاچیان ، احتـرام بـه شأن تماشاچیان ، امنیت رویداد، درآمدزایی و سایر مزایای مطـرح شـده .
با توجه به اهمیت مطالب ذکر شده ، پژوهش حاضـر سـعی بـرآن دارد تـا بـا مطالعـه ای تطبیقی در حوزه مدیریت فروش بلیت در مسابقات بزرگ ورزشی مهم جهـان ، بـه تحلیـل وضع موجود در زمینه های مختلف منابع انسانی، مالی، مدیریتی، زیرسـاخت هـا، فنـاوری و تحقیقات و بازاریابی پرداخته و سپس با استفاده از نظرات محققان و بهره گیری از یافته ها به ارائه یک الگو در حوزه فروش بلیت در مسابقات ورزشی برای ایران بپردازد.
روش تحقیق این پژوهش بر مبنای هدف ، کـاربردی و از جملـه تحقیقـات کیفـی اسـت و بـه لحـاظ زمانی گذشته نگر میباشد که قصد دارد به صورت مطالعه کتابخانه ای بـه بررسـی و مطالعـه تطبیقی شیوه های به کار گرفته شده در رابطه با مدیریت فروش بلیت در کشورهای مطـرح و منتخب سراسر دنیا و نیز رویدادهای بین المللی ورزشی پرداخته و به بهبود روش ها و ارتقا شیوه های بلیت فروشی در ایران کمک نماید.
٩. سیر تکاملی فروش بلیت در رویدادهای ورزشی در انگلستان در انگلستان شیوه های متعددی همچون فروش از طریق گیشه ، بلیت الکترونیکی و مانند این ها استفاده میشود یکی از روش های ارائه شده در این مطالعـه ، فـروش بلیـت همـراه بـا قرعه کشی است .