خلاصة:
قالی باف شرقی و از آن جمله قالی باف ترکمن، هر نقش مایه ای را بر قالی و دیگر دست بافته های خود ترسیم می کند که نمادی از باور های قومی و اعتقادی اش است. ترکمنها همواره هنر را با زندگی و اعتقادات خویش می آمیزند و باور های مذهبی و اسطوره ای، میراث قومی و بینش های فلسفی خود را به صورت شکل های ساده و استیلیزه در قالی به کار می برند. مطالعه قالی های هر منطقه، محتاج در نظر گرفتن دو مفهوم زمان و مکان مشخص اجتماعی است که در این پژوهش، زمان، معاصر و منطقه، ترکمن های ساکن در شمال ایران است. بررسی ساختاری و محتوایی یک نمونه قالی «چووال گل» ترکمن و ارتباط بین فرهنگ و استفاده از نقوش و بهره گیری از نمادها با توجه به نوع قالی، علاوه بر آن که غنای جایگاه نماد و نشانه را در اعصار مختلف مشخص می سازد، بر غنای معنوی و زیبایی ظاهری قالی های ایرانی افزوده و چهره می گشاید. در مقاله پیش رو، هدف این است که از زاویه انسان شناسی فرهنگ عامه و تاثیر آن بر دست بافتهها، چگونگی شکل گیری نقش و رنگ و اندازه و سایر ویژگی های مرتبط با قالی «چووال گل»، بررسی شود. در این پژوهش که به روش توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به تحلیل ساختاری ویژگیها، محتوای ریشهها و علل کاربرد رنگ و انواع نقوش شکسته و ارتباط نقوش با مفاهیم نمادین در یک نمونه فرش ترکمنی «چووال گل» پرداخته می شود.
Eastern carpet maker including Turkmen carpet maker, draw any motifs on own carpet and another crafts that is symbol of faith and ethnical beliefs. Turkmen have always combined the art with their life and beliefs and they use religious beliefs and philosophical insight as simple figures. Study of carpet of each area needs attention to the two concepts, time and place. In this research the contemporary time and Turkmen living in north of Iran is studying. Concept and structural analysis in one sample of Turkmen carpet that named "Choual Gol" determine aesthetic Iranian carpet. In this article, the goal is study of motif and color and another feature in Choual Gol carpet. This investigation with the descriptive method and library way absorb kind of plans and their relationship with symbolic concept.