خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت مالکیت فکری با تجاریسازی آموزش عالی از طریق روش آمیخته اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری آن در بخش کیفی، گروهی از اساتید دانشگاههای صنعتی برتر کشور در سال 1397، 25 نفر و در بخش کمی کلیه اعضاء هیئت علمی استادیار به بالای دانشگاههای صنعتی کشور و مدیران و کارشناسان دفاتر ارتباط با صنعت تعداد 1525 نفر میباشد. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 14 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس فرمول کوکران تعداد 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامههای محققساخته مدیریت مالکیت فکری و تجاریسازی آموزش عالی بر روی نمونه آماری استخراج و با استفاده از نرمافزار Spss و Smart Pls تجزیه و تحلیل گردید. روایی هر دو پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تأیید شد. پایایی و پایایی ترکیبی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی (میانگین،...) و آمار استنباطی (ضریبهمبستگی، مدلیابی معادلاتساختاری با PLS) استفاده شد. یافتهها نشان داد، مدیریت مالکیت فکری در شش مؤلفه بر تجاریسازی آموزش عالی تأثیر دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between intellectual property management and commercialization of higher education through exploratory blend method. The statistical population of this study is 25 people in the qualitative section of the faculty members of the top industrial universities of the country in 1397. In this section, there are 1525 people in the small section of all faculty members who are assistant professors at the top of the industrial universities of the country and managers and experts in the field of communication with industry. In the qualitative section, a sample of 14 people was selected and a sample of 306 was selected using stratified random sampling based on Cochran formula. The data in the qualitative section were implemented through semi-structured interviews and in the quantitative section, through the implementation of researcher-made questionnaires of intellectual property management and commercialization of higher education, questionnaires on statistical sample was extracted and analyzed using spss and smart pls software. Validity of both questionnaires was confirmed by content and structure. The reliability and reliability of the combination were also estimated and confirmed by the Cronbach's Alpha coefficient. For data analysis, descriptive statistics (mean…) and inferential statistics (correlation coefficient, structural equation modeling with pls) were used. The findings show that intellectual property management in six components affects on commercialization of higher education.
ملخص الجهاز:
يافته ها نشان داد، مديريت مالکيت فکـري در شش مؤلفه (زمينه اي ، ساختاري ، محتوايي ، سياسي و قوانين ، فرهنگ سازماني و نگرش و انگيزش اعضاي هيئت علمي ) بر تجاري سازي آموزش عالي تأثير دارد.
به اين معني کـه بـه مـوازات ارتقـاء سطح مديريت مالکيت فکري در سطح دانشگاه ها و شرکت هاي دانش بنيان و جامعه ، توجه بـه تجاري سازي نتايج پژوهش هاي انجام شده نيز تحقق خواهد يافت و با افزايش توانمنـدي هـر يک از ابعاد و مؤلفه هاي مديريت مالکيـت فکـري در دانشـگاه و صـنعت ، مـا شـاهد افـزايش مؤلفه هاي تأثيرگذار بر تجاري سازي آموزش عـالي و تحقيقـات دانشـگاهي و افـزايش ارتبـاط صنعت با دانشگاه خواهيم بود.
شريفي و شريف زاده (١٣٩١) با بررسي لزوم مديريت حقوق مالکيت فکري بـراي پيشـبرد تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي دريافتند که برون رساني (اشـاعه و انتقـال ) دانـش و فنـاوري برخاسته از پژوهش از دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي بسان پايگاه توليد دانش ، شريان اصلي قلب يک نظام ملي نوآوري به شمار مي رود و پويايي و بهينه سازي آن مسـتلزم اتخـاذ سياسـت هـاي کارآمد در مديريت دارايي هاي فکري توليد شده در پايگاه هاي علمي هسـت ، نتـايج حاصـل از اين تحقيق نشان داد که توانمندسازي نظام ملي نوآوري از طريق رويکرد علمي و سيستمي بـه نوآوري و بهسازي مؤلفه هاي شاکله و پيوندهاي دروني و بيروني اين نظام محقق خواهد شـد.
Investigating the effect of tax on attracting foreign direct investment in D-8 member states, Journal of Economic Growth and Development Research, Payame Noor University of Markazi Province.