خلاصة:
نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری است که در آن فرد در مورد مهارتهای نوشتن مشکل پیدا میکند. این اختلال به هوشبهر و محیط آموزشی مربوط نمیشود. اگر بهنگام تشخیص داده شود، قابل درمان است. نارسا خوانی اساسا عبارت است از اینکه توانایی شخص در خواندن، نوشتن یا ریاضیات با در نظر گرفتن سن تقویمی، هوش اندازهگیری شده و تحصیلات مناسب با سن وی، به میزان قابل ملاحظهای پایینتر از حد مورد انتظار باشد. این مشکل بر پیشرفت تحصیلی یا فعالیتهای زندگی روزمره که به این مهارتها نیاز دارد، تاثیر میگذارد. از ویژگیهای دانشآموزان دارای اختلال یادگیری میتوان به این موارد اشاره کرد که آنها معمولا هوش بالای متوسط دارند و فاقد ضایعات بیولوژیک بارز هستند و مشکلات حاد روانی و اجتماعی ندارند اما در شرایط یکسان آموزشی عملکرد ضعیفتر دارند، هدف این تحقیق تعیین نمودن میزان نقش هوش هیجانی بر مسائل و مشکلات درون نمود فراگیران پایه هفتم نارساخوان بود. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان و فراگیران پسر نارساخوان شهرستان البرز بود که از میان آنها 40 دانش آموز 11 تا 13 ساله که دارای سابقه نارسا خوانی بودند به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آخنباخ و رسکورلا و پرسشنامه هوش هیجانی شات بود. با استفاده از روش تحلیل کوواریانس داده ها تحلیل شد، نتایج نشان داد که هوش هیجانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معنی داری افزایش، و مشکلات درون نمود این گروه کاهش یافته است،آموزش هوش هیجانی می تواند در افزایش هوش هیجانی و کاهش مشکلات درون نمود موثر باشد. لذا پیشنهاد می شود با آموزش هوش هیجانی و استفاده از نتایج این پژوهش در مراکز مشاوره نوجوانان نارساخوان، مشکلات درون نمود آنها را کاهش دهند.
ملخص الجهاز:
تاثیر هوش هیجانی بر کاهش مشکلات درون نمود دانش آموزان پایه هفتم نارسا خوان شهرستان البرز ژیلا بهرامی1 1 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج چکیده نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری است که در آن فرد در مورد مهارتهای نوشتن مشکل پیدا میکند.
از ویژگیهای دانشآموزان دارای اختلال یادگیری میتوان به این موارد اشاره کرد که آنها معمولاً هوش بالای متوسط دارند و فاقد ضایعات بیولوژیک بارز هستند و مشکلات حاد روانی و اجتماعی ندارند اما در شرایط یکسان آموزشی عملکرد ضعیفتر دارند، هدف این تحقیق تعیین نمودن میزان نقش هوش هیجانی بر مسائل و مشکلات درون نمود فراگیران پایه هفتم نارساخوان بود.
اما به هر حال، کودکان و نوجوانان دچار ناتوانیهاي یادگیري معمولاًمشکلات هیجانی و بین فردي بسیار جدي دارند و در برخی موارد، ابعاد اجتماعی زندگی این دانش آموزان در مقایسه با نارساییهاي ویژه تحصیلی، مشکلات بیشتري را براي آن ها ایجادمی کند (هاردمن، درو و وینستون ،1388).
شاخص هاي آماري انزواطلبی -افسردگی نوجوانان دارای مشکل در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 3 نشان می دهد میانگین انزواطلبی- افسردگی پس آزمون گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون کاهش یافته؛ ولی این میانگین ها در گروه گواه تغییر محسوسی نکرده است.
شاخص هاي آماري تفکرات هوش هیجانی نوجوانان در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق جدول(9) میانگین گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش یافته است؛ ولی این میانگین ها در گروه گواه تغییر محسوسی نکرده است.