خلاصة:
جامعه مهدوی دارای شاخصه های متعالی نظیر ایمان فراگیر، دین فراگیر، رفاه فراگیر، آسایش فراگیر و همچنین امنیت، دفاع و مقاومت فراگیر می باشد. شاخصه های فوق به ویژه شاخصه های امنیت، دفاع و مقاومت که مورد تاسی و الگوی جامعه منتظر یعنی جامعه ولی فقیه در عصر غیبت بوده، قوام و تداوم آنها وابسته به مبانی و اصولی نظیر عدالت محوری، تعامل محوری، وحدت محوری و کاریزمامحوری رهبر، که هر کدام از این محورها به عنوان اصول و مبانی، بستر شاخصه های اجتماعی نظیر آسایش، آرامش، رفاه، مقاومت، امنیت و دفاع را فراهم می کنند. زیرا با عدالت گستری اعتماد عمومی مردم به نظام بیشتر می شود و با تعامل محوری، حضور جدی مردم در صحنه افزایش می یابد. و با وحدت محوری مشارکت عمومی و فراگیر مردم در جامعه جدی تر می شود و با نقش کاریزمایی رهبر، عشق و علاقه مردم به نظام و دولت مردان آن عمیق تر می شود. تحقیق پیش رو با محوریت سوال اصلی: «مبانی فرهنگ اجتماعی امنیتی و دفاعی جامعه عصر غیبت با ابتناء بر اندیشه مهدویت چگونه است؟» با متد نقلی همراه با استنادات روایی به تحلیل و تبیین موضوع خواهد پرداخت
Mahdavi society has transcendental characteristics such as comprehensive faith, comprehensive religion, comprehensive welfare, comprehensive comfort, as well as comprehensive security, defense, and resistance. The aforementioned characteristics, especially the characteristics of security, defense and resistance, which have been established and modeled by the waiting (for Imam Mahdi) society, i.e. the society of the Wali Faqih (guardianship of the Islamic jurist) in the era of occultation, their consistency and continuity depend on principles such as the leader focusing on justice, interaction, unity and charisma. Each of these axes, as principles and foundations, provide the context for social characteristics such as comfort, tranquility, welfare, resistance, security, and defense. Because with spread of justice, the public's trust in the system will increase, and through focusing on interaction, the people's serious presence in the society will increase. Moreover, by focusing on unity, the comprehensive and public participation of people in society becomes more serious, and with the charismatic role of the leader, people's love, and interest in the system and its political leaders deepens. The current study focuses on the main question: "What are the foundations of the social-security and defense culture of the society in the era of occultation based on the idea of Mahdism thought?" and it analyzes and explains the issue through anecdotal method along with narrative evidence.
ملخص الجهاز:
تحليل مباني فرهنگ اجتماعي دفاعي - امنيتي در عصر غيبت در پرتو انديشه مهدويت 1 حسين الهي نژاد تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١١/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٢/٢٨ چکيده جامعه مهدوي داراي شاخصه هاي متعالي نظير ايمان فراگير، دين فراگير، رفاه فراگير، آسايش فراگيـر و همچنين امنيت ، دفاع و مقاومت فراگير مي باشد.
براساس داده هاي قرآني و روايـي جامعـه ايـدئال مهـدوي داراي شاخصه هاي متعالي در عرصه هاي اجتماعي ، فرهنگي ، ديني و تمـدني اسـت و در حوزه اجتماعي داراي شاخصـه هاي امنيـت و دفـاع فراگيـر، رفـاه و آسـايش همه جانبـه ، تعامل و روابط مطلوب انساني است : «وعـد اٰلله الـذين آمنـوا مـنکم و عملـوا الصـالحات ليستخلفنهم في الأرض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضـي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا؛ خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و کارهـاي شايسته انجام داده اند، وعده مي دهد که قطعا آنان را حکمران روي زمـين خواهـد کـرد؛ همان گونه که به پيشينيان آنان خلافت روي زمين را بخشيد؛ و دين و آييني را کـه بـراي آنان پسنديده ، پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيـت و آرامـش مبـدل مي کند» (نور، ٥٥).
فرهنگ سازي و نهادينه سازي اين شاخصه ها در جامعه عصر ظهور به سبب اصول و مباني اي است که با سياست گذاري و تدبير نظام جهاني مهدوي اجرايي شده است ، نظير عدالت محوري ، مردم سالاري ، تعامـل صـحيح ، وحـدت گرايي ، همـدلي نظـام بـا مـردم ، جايگاه قدسي رهبر و نقش کاريزمايي رهبر که در ذيل به تبيين و تحليل برخي از موارد ١٤ گفته شده پرداخته مي شود.
عدالت محوري از جمله خاستگاه هاي مهم امنيت و دفاع و جاودانگي آنها در نظـام جهـاني مهـدوي که قابل تأسـي بـراي نظـام مطلـوب ولي فقيـه در عصـر غيبـت اسـت ، عـدالت محوري و گسترش و نهادينه سازي آن در همه سطوح و اقشار جامعه جهاني است .